قاچاق سلاح از افغانستان؛ مردم: دزدان مرغ گرفتار می‌شوند اما قاچاقبران سلاح نه

آرشیف- یک میل اسلحه ام۴

نشر ویدیوها از قاچاق اسلحه، مهمات و موترهای نظامی به پاکستان و ایران واکنش مردم و شماری از مقام‌های طالبان را به همراه داشته است.

وزارت داخله حکومت طالبان روز گذشته (جمعه ۵ قوس ۱۴۰۰) گفت که آنان یک موتر نوع مازدا را که اسلحه و مهمات را به پاکستان قاچاق می‌کرد، توقیف کردند.

اما پیش از انتشار این خبر، ویدیوهای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دادند تانک‌های ضد مرمی که امریکا به اردوی افغانستان داده بود، در جاده‌های پاکستان به چشم می‌خورند.

ویدیوی دیگری به تازگی منتشر شده که نشان می‌دهد تانک‌های ضد مرمی ساخت امریکا با پرچم سفید بر فراز آن، در تهران در حرکت است.

تاریخ این ویدیوها مشخص نیست که چه زمانی و توسط چه کسی ضبط شده اند.

وزارت داخله طالبان می‌گوید، این ویدیوها مربوط حکومت پیشین است؛ زمانی‌که نیروهای امریکایی تجهیزات خود را از راه پاکستان منتقل می‌کردند.

اما مقام‌های حکومت طالبان بر سر قاچاق اسلحه نیز اختلاف نظر دارند.

مهم‌ترین موضوع در پیوند به قاچاق اسلحه، قاچاق ۱۴۰۰ میل اسلحه "ام۴" امریکایی است.

سلاح ام۴ ساخت امریکا

سعید خوستی سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان با آنکه بحث قاچاق اسلحه را می‌پذیرد و می‌گوید برخی افراد نیز در این خصوص بازداشت شده‌اند اما با این تعداد قاچاق اسلحه مخالف است:‌ "امارت اسلامی به هیج وجه به کسی اجازه قاچاق اسلحه را نمی‌دهد. ما منکر این نیستیم که قاچاق صورت نگرفته است، اما به شدت از آن جلوگیری شده. تعهد ما این است که هرگز به کسی اجازه چنین کاری را نمی‌دهیم. بسیاری به جرم قاچاق اسلحه دستگیر شده اند."

بر خلاف اظهارات آقای خوستی، خیرالله شینواری، مدیر فناوری اطلاعات وزارت خارجه طالبان به نحوی قاچاق ۱۴۰۰ میل اسلحه ام۴ امریکایی را تأیید کرده.

آقای شینواری در صفحه توییتر خود قاچاق‌چیان اسلحه را "بی‌ننگ" خطاب کرده و پرسیده است که چگونه افرادی پیدا می‌شوند که ۱۴۰۰ میل اسلحه را قاچاق کنند.

او خواستار مجازات سنگین به قاچاق‌چیان اسلحه شد.

شفیع اعظم، رئیس روابط اقتصادی وزارت خارجه طالبان نیز تأیید کرد که موضوع قاچاق اسلحه از سوی طالبان مطرح شده است. او در صفحه توییتر خود قاچاقچیان را خائن خوانده است.

این موضوع واکنش‌های گسترده‌یی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است. کارزارهای گسترده برای جلوگیری از قاچاق اسلحه در توییتر و فیسبوک راه اندازی شده و از مقامات طالبان خواسته شده تا قاچاق‌چیان را شناسایی کنند.

سوالی که از مقامات طالبان در شبکه‌های اجتماعی پرسیده می‌شود این است که چگونه دزدان تخم مرغ و مرغ در داخل شهر شناسایی و بازداشت می‌شوند، اما دزدان اسلحه و مهمات هنوز مشخص نیستند؟

پیش از سقوط نظام جمهوری، نیروهای امنیت ملی و دفاعی افغانستان تعداد زیادی سلاح، مهمات و موترهای پیشرفته‌ی امریکایی را در اختیار داشتند که همگی اکنون در دست طالبان اند.

بزرگترین نگرانی امریکا نیز افتادن این سلاح‌ها به دست گروه‌های تروریستی بود، به همین دلیل آنها قبل از خروج از افغانستان بخشی از این سلاح‌ها و تجهیزات را تخریب کردند.

اما طالبان می‌گویند که نه تنها از این سلاح‌ها محافظت می‌کنند، بلکه برای تشکیل ارتش پیشرفته به سلاح‌های بیشتری نیز نیاز دارند.