نگرانی امریکا در مورد قتل و ناپدید شدن نیروهای افغان

آرشیف- یک فروشنده بیرق‌ها و تصاویر برخی از مقام‌های طالبان در شهر کابل

توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان گفته است که طالبان آگاه استند که ایالات متحده بخاطر گزارش‌ها در مورد قتل‌های انتقام جویانه و ناپدید کردن اجباری اعضای پیشین نیروهای امنیتی افغانستان عمیقاً نگران است.

آقای وست دیشب در توییتر خود نوشت که آن‌ها از طالبان خواسته اند که اطمینان حاصل کنند که تعهد شان در مورد عفو به گونۀ کامل رعایت می‌شود.

چند ساعت پیش از این سخنان آقای وست، دیدبان حقوق بشر سه‌شنبه در گزارشی گفت که طالبان بیش از صد عضو نیروهای امنیتی تنها در چهار ولایت افغانستان را بدون محاکمه اعدام یا به گونۀ اجباری ناپدید کرده اند.

این سازمان افزوده است که معلومات موثق در مورد قتل بیش از صد پرسنل نظامی، پولیس، اعضای ادارۀ استخبارات و ملیشه ها از غزنی، هلمند، قندهار و قندوز گردآوری کرده.

به گفتۀ دیدبان حقوق بشر، طالبان در پاسخ به یافته های این سازمان گفته است که عاملان بدرفتاری ها را برکنار کرده، اما هیچ معلوماتی در مورد اثبات این ادعایش ارائه نکرده.

رهبری طالبان پس از تصرف افغانستان عفو عمومی اعلام کرده.

محمد حسن آخوند، رئیس لوزرای حکومت طالبان به تازگی در پیام صوتی مدعی شد که عفو عمومی را که آنان اعلام کرده اند در جهان نظیر ندارد، اما برخی‌ها با این گفته های آخوند موافق نیستند.