استقبال حکومت طالبان از صدور مجوز امریکا برای انتقال پول به افغانستان

آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

وزارت خارجهٔ حکومت طالبان از تصمیم ایالات متحدهٔ امریکا مبنی بر صدور مجوز انتقال پول و حواله به مقاصد غیرتجاری به افغانستان استقبال می‌کند.

انعطاف در تحریم‌های اقتصادی، نزدیکی روابط به طالبان و یا تلاش برای جلوگیری از بحران بشری در افغانستان.

حکومت طالبان از تصمیم ایالات متحدهٔ امریکا مبنی بر صدور جواز برای انتقال پول به افغانستان به مقاصد غیرتجارتی استقبال می‌کند.

وزارت خزانه داری امریکا به تاریخ ۱۹ قوس مجوزی را صادر کرد که بر بنیاد آن افراد و موسسه‌ها می‌توانند که به مقاصد شخصی به افغانستان پول بفرستند.

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت امور خارجهٔ طالبان در اعلامیه‌ ای که صبح امروز به نشر رسانده نوشته است که این اقدام از سوی وزارت مالیهٔ امریکا برای بانک‌ها یک اقدام خوب است که اکنون افغان‌ها ساکن در خارج از کشور برای خانواده‌هایشان از طریق منی گرام و ویستریونین و دیگر راه‌های بانکی پول ارسال کنند.

آقای بلخی می‌افزاید، این یک پیشرفت است که آن‌ها از آن استقبال می‌کنند و امیدوار‌اند تا ‌افغان‌ها به تمامی بخش‌های سیستم جهانی بانکی دسترسی داشته باشند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان این تصمیم طالبان را نتیجهٔ گفت‌و‌گوهای انجام شده با جامعهٔ جهانی و امریکا عنوان می‎‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان

آقای مجاهد گفت: "در تمامی موارد ما در دوحه بحث هایی داشتیم، و عده‌هایی صورت گرفته بود، ما از چنین گام ها استقبال می‌کنیم، این هم را می‌گویم که مانند این دیگر تصمیم ها نیز گرفته شود، و بحران و مشکلات حل شود، این برای روابط هر دو کشور موثر واقع خواهد شد."

اما پیش از این وزارت خزانه‌داری امریکا گفته است، در حال حاضر علت بحران اقتصادی در افغانستان تحریم‌های امریکا نیست و این جواز هم برای از بین بردن چنین حالتی هیچ کمکی نمی‎‌تواند.

این در حالیست که هنوز هم نزدیک به ۱۰ میلیارد دالر دارایی‌های افغانستان که از سوی امریکا منجمد شده تا به حال آزاد نشده است.

از سوی دیگر بانک جهانی نیز دیروز اعلام کرد که کشورهای کمک‌کننده تأیید کرده اند تا ۲۸۰ میلیون دالر دارایی افغانستان به این کشور فرستاده شود.

به گفتۀ بانک جهانی، این مقدار پول تا پایان سال روان میلادی از پول های منجمد شدۀ صندوق وجهی بازسازی افغانستان به افغانستان خواهد رسید.

این پول برای مبارزه با بحران بشری به صندوق وجهی کودکان سازمان ملل یا یونسف و برنامهٔ غذایی جهان (WFP) اختصاص داده خواهد شد.

اما سوال این جاست که آیا این انطعاف در تحریم‌های اقتصادی، نزدیکی روابط امریکا و جامعه جهانی با طالبان است و یا جلوگیری از گسترش بحران بشری در افغانستان؟

شفیق همدرد، آگاه امور بین‌الملل در پاسخ این پرسش می‌گوید: "کمک از سوی امریکا به فرستادن پول به افغانستان و کمک ۲۸۰ میلیون دالر از سوی بانک جهانی به افغانستان نمی‌تواند از بحران در افغانستان جلوگیری کند، من فکر نمی‌کنم که این کار به معنای به رسمیت شناختن افغانستان باشد، امریکا و جامعهٔ جهانی هنوز هم بر تعهد مقامات فعلی مطمین نیستند."

شفیق همدرد، آگاه امور بین‌الملل

این در حالی است که ۲۱ کشور اسلامی جهان که عضو سازمان همکاری‌های اسلامی اند، در یک اعلامیه یی از جهانیان خواسته اند تا به افغانستان کمک بشری کنند.

این اعلامیه که دیروز بعد از ظهر منتشر شد، در آن از وضعیت روان افغانستان ابراز نگرانی شده است و در آن آمده است، باید دست افغان‌ها گرفته شود.

در همین حال بریتانیا اعلام کرده است که به افغانستان ۷۵ میلیون پوند کمک خواهد کرد.

وزارت خارجهٔ بریتانیا می‌گوید، این پول برای تهیۀ مواد خوراکی، تجهیزات صحی و دارو، آب آشامیدنی و سرپناه مصرف خواهد شد.