قریشی: تلاش می‌کنیم تا زمینه کمک‌های کشورهای اسلامی به افغانستان فراهم شود

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان

وزیر خارجه پاکستان اجلاس آینده سازمان همکاری اسلامی برای رساندن کمک‌های فوری بشری برای افغانستان را مهم می‌داند.

شاه محمود قریشی سه‌شنبه (۲۳ قوس) در ویدیوی که در صفحه فیسبوکش گذاشته، گفته است که پاکستان در هر سطح با کشورهای منطقه و جهان کار خواهد کرد تا تلاش هماهنگ برای رسیدگی به وضعیت افغانستان صورت گیرد: "در ۱۹ دسمبر، پاکستان میزبان اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی خواهد بود تا در نتیجه حمایت برای تامین مواد غذایی، ادویه و سرپناه برای میلیون‌ها تن از افغان‌ها در این وضعیت دردناک و هولناک فراهم شود."

وزیر خارجه پاکستان افزود که شماری از وزیران خارجه کشورهای اسلامی به شمول مقام‌های ارشد نهادها و کشورهای مختلف برای اشتراک در هفدهمین نشست سازمان همکاری اسلامی دعوت شده اند.

شاه محمود قریشی پیش از این گفته بود که اگر به وضعیت افغانستان توجه جدی نشود، بحران بشری در این کشور آغاز خواهد شد.

به گفته او، سازمان همکاری اسلامی مسئولیت دارد تا در وضعیت فعلی بشری با افغانستان کمک کند.

تا هنوز حکومت طالبان نگفته که به نمایندگی از آنها کی برای اشتراک در نشست یکشنبه در اسلام آباد دعوت شده است.

۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی استند و افغانستان از نخستین اعضای آن به شمار می‌رود.

طارق فرهادی از آگاهان سیاسی در سوئیس می‌گوید که نشست اسلام آباد زمینه را فراهم می‌کند تا کشورهای اسلامی تجربه‌های شانرا با افغانستان شریک سازند: "اگر نماینده‌های امارت اسلامی در ۱۹ دسمبر به نشست اسلام آباد دعوت شوند، حرف بسیار خوب است. برای اینکه تجارب کشورهای دیگر اسلامی یعنی ۵۷ کشور را کسب کنند و اهمیت بدهند. آنها تجاربی دارند که برای حکومت در کابل مفید ثابت خواهد شد. به ویژه در بخش آموزش و کار زنان."

با گذشت نزدیک به چهار ماه از بازگشت طالبان به قدرت، تا هنوز برای اکثریت زنان و دختران اجازه کار داده نشده.

بحران اقتصادی هم دامنگیر افغانستان شده که به نگرانی مردم و جهانیان به ویژه نهادهای امداد رسانی افزوده است. سازمان غذایی جهان گفته که نزدیک به ۲۳ میلیون تن از افغان‌ها با خطر گرسنگی روبه‌رو اند.

نشست اسلام آباد که بخش زیادی از آن برای رساندن کمک‌های بشری به افغانستان متمرکز است، به ابتکار عربستان سعودی برگزار می‌شود و چشم‌ها دوخته شده که کشورهای ثروتمند عربی مانند سعودی، امارات متحده عربی و قطر برای افغانستان چه کمکی وعده می‌دهند.