کرزی: طالبان کابل را به زور تصرف نکردند، بل از آنها دعوت شد

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان می‌گوید که طالبان کابل را به زور تصرف نکردند بل‌که از آنها دعوت شد تا برای جلوگیری از هرج و مرچ و چور و چپاول وارد این شهر شوند.

کرزی این اظهارات را در مصاحبه اخیر خود با اسوشیید پرس که دیروز منتشر شد، ابراز کرده و گفته که پس از آنکه اشرف غنی رئیس جمهور پیشین بگونه ناگهانی و پنهانی از کابل بیرون شد، از طالبان که به دروازه‌های این شهر رسیده بودند دعوت شد که وارد کابل شوند.

حامد کرزی که در حال حاضر با خانواده خود در کابل زندگی می‌کند، تاکید کرده که اشرف غنی در آخرین دقایق خروج‌اش از کابل، طرح را خنثی کرد که عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصاحه ملی در دیدار با رهبران طالبان در دوحه قطر روی آن کار کرده بود.

براساس این طرح قرار بود که طالبان بگونه منظم وارد کابل شوند، اسوشیتتد پرس گفته که، شمارش معکوس برای عملی شدن این توافقنامه احتمالی در ۱۴ اگست یک‌روز پیش از گرفتن کابل از سوی طالبان آغاز شده بود.

براساس گزارشها، کرزی و عبدالله در دیدار با اشرف غنی توافق کرده بودند که در پانزده اگست با یک هیئت پنج نفره به دوحه سفر کنند تا در مورد تقسیم قدرت با طالبان گفتگو کنند.

حامد کرزی اصرار کرده که اگر اشرف غنی در کابل می‌ماند، انتقال مسالمت آمیز قدرت صورت می‌گرفت.

مقام‌های حکومت طالبان هم گفته اند که جنگجویان آنها در پانزدهم اگست بخاطر پُرکردن خلای امنیتی و جلوگیری از چور و چپاول وارد کابل شدند.