نخستین برف زمستان امسال کابل؛ شوربختی دیگری برای بیجا شده‌گان این شهر

آرشیف، شماری از زنان در یک روز برفی در کابل

کابل دیروز چهارشنبه با نخستین برف زمستان امسال سفیدپوش شد، اما این برف برای بیجا شده‌گانی که در زیر خیمه‌ها زندگی می‌کنند دشوار تمام می‌شود.

شماری از خانواده‌های بیجاشده که در جریان سقوط ولایات به دست طالبان و یاهم به علت فقر، در شش ماه گذشته از خانه‌هایشان فراری شده و به کابل کوچ کرده اند، از وضعیت بد زندگی‌شان در سرمای زمستان شاکی هستند.

بی‌بی‌گل با دختر و پنج نواسه خردسالش شش ماه پیش و در جرسان سقوط ولایت تخار به دست طالبان از آن ولایت به کابل بیجا شده است.

او که هیچ نان‌آور و سرپناهی ندارد، می‌گوید با آمدن زمستان سرد و برف‌باری دو روز اخیر در کابل، نه جای برای گرم شدن دارد و نه نان گرمی برای خوردن.

بی‌بی‌گل می‌گوید که چندین‌بار تصمیم رفتن به منطقۀ اصلی‌شان را گرفته اما موفق نشده است و مانند او خانواده‌های زیادی در نقاط مختلف شهر کابل در انتظار دریافت کمک در این سرمای زمستان هستند.

آرشیف، یک زن در یک روز برفی در کابل

او می‌گوید: "بیست فامیل دیگر از ولایت تخار آمدند در پارک شهر نو، همگی یکجای شدیم نه نانی داریم و نه هم هیچ چیز دیگری، همگی گرسنه و تشنه، سروی‌گرها میایند نام‌ها را می‌نویسند، اما هیچ کمک نمی‌کنند. همه مردم مریض شدند همین‌جا هستیم."

پیش از سقوط کابل به دست طالبان، صدها خانواده برای فرار از جنگ‌ها در مناطق‌شان در شمال کشور به کابل پناه آورده و خیمه نشین شدند.

اکنون با فرا رسیدن سرمای زمستان و برف باری‌ها در کابل زندگی بیشتر از گذشته برای این خانواده‌ها سخت شده است.

پشتانه، بانوی دیگری که سرپرستی پنج فرزندش را دارد و در خانه‌های مردم صفا کاری می‌کند نیز می‌گوید، توان خرید نان و مواد سوخت به فرزندانش را ندارد و در این سرما کودکانش مریض شده اند.

حکومت طالبان می‌گوید در تلاش است تا خانواده‌های بیجا شده را به مناطق اصلی‌شان برگرداند.

او می‌گوید: "شوهرم فوت کرده و اعاشه کودکان به دوش من است. از روزی هوا سرد شده خیلی سخت مریض شدند از پیشم، زندگی به سختی می‌گذرد و قیمتی هم بسیار زیاد شده."

حکومت طالبان، اما می‌گوید در تلاش است تا خانواده‌های بیجا شده را به مناطق اصلی‌شان برگرداند.

عبدالمطلب حقانی، سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کننده‌گان حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت: "برنامه اول ما این است که برای خانواده‌های بیجا شده ترانسپورت فراهم کنیم و آنها را به مناطق اصلی‌شان برگردانیم و کسانی که بخاطر فقر تنگ‌دستی به کابل آمده اند و پیش ما راجستر شده اند، برای‌شان مواد غذایی و البسه کمک می‌شود."

آقای حقانی درباره چگونه‌گی تطبیق این برنامه و زمان توزیع این کمک‌ها چیزی نگفت.

این درحالی است که برنامه جهانی غذا و ادارۀ خوراکه و زراعت سازمان ملل متحد چندی پیش در اعلامیه‌ای مشترک همچنان هشدار داده اند که حدود ۲۳ میلیون افغان در زمستان امسال در معرض خطر جدی عدم مصونیت غذایی قرار خواهند گرفت.

در روزهای اخیر افزایش نرخ دالر در برابر افغانی و همزمان با آن افزایش بهای مواد اولیه غذایی خطر گرسنگی را در افغانستان جدی‌تر کرده و سرمای زمستان نیز به این مشکلات جامعۀ فقیر افغانستان افزوده است.