سی و پنج معتاد مواد مخدر در اثر سردی هوا در هرات جان باخته اند

شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در ولایت هرات

در کمتر از دو ماه گذشته با سرد شدن هوا، ۳۵ معتاد مواد مخدر در شهر هرات به علت سردی هوا جان باخته اند.

مسئولان شفاخانه حوزوی هرات می‌گویند که روزانه از دو تا پنج جسد مربوط به معتادان به این شفاخانه منتقل می‌شوند.

محمد رضا ۱۳ سال می‌شود معتاد به مواد مخدر است. او از سوی خانواده‌اش ترد شده و اکنون شب و روزهای سرد را در کنار جاده‌های شهر هرات سپری می‌کند.

به گفته او، همسر و شش فرزندش در ایران زندگی می‌کنند و خودش در شهر هرات تنها مانده است.

محمد رضا از جان باختن یک به یک دوستان معتادش به علت سردی هوا سوگوار است: "هوا بسیار سرد و خنک است. دو شب پیش سه تن از معتادان در پارک از بین رفتند. هیچ کسی به مشکلات معتادان رسیدگی نمی‌کند."

بسیاری از معتادان در شهر هرات به دنبال سرپناه و تداوی استند اما این معتادان در اوضاع دشوار کنونی، تنها و بی‌سرنوشت مانده اند.

لیلی ۳۵ ساله یکی دیگراز معتادان است که می‌گوید از مواد مخدر و آوارگی خسته شده است. او از حکومت طالبان می‌خواهد که زمینه تداوی‌اش را فراهم سازد:‌ "در هوای سرد اگر یک خیمه و پتو با ما کمک کند که بتوانیم در خیمه زندگی کنیم و از سرما نجات پیداکنیم چون سرپناه نداریم. از مکروب‌ها و آلودگی هوا نجات پیدا می‌کنیم."

بسیاری از معتادان در شهر هرات به دنبال سرپناه و تداوی استند اما این معتادان در اوضاع دشوار کنونی، تنها و بی‌سرنوشت مانده اند.

تا هنوز فصل باران و برف در هرات نرسیده است اما تلفات معتادان به علت سردی هوا روز به روز در حال افزایش است.

در دو شب هفته جاری که درجه هوا به منفی هشت درجۀ سانتی گرید رسید، هفده معتاد در شهر هرات جان باختند. داکتر محمد عارف جلالی سرطبیب شفاخانه حوزوی هرات می‌گوید که روزانه از دو تا پنج جسد معتادان به این شفاخانه منتقل می‌شوند:‌ "از اول ماه عقرب تا فعلاً مجموعاً ۳۵ فوتی از معتادان به شفاخانه حوزوی منتقل شده اند. معمولاً روزانه بین یک، دو تا چهار و پنج واقعه از فوتی معتادان به شفاخانه آورده می‌شوند."

با تسلط طالبان در افغانستان، روند تداوی معتادان در هرات متوقف شده است. تنها در ده مرکز ترک اعتیاد خصوصی در شهر هرات نزدیک به صد معتاد زیر تداوی قرار دارند که مصارف آنان از سوی خانواده‌های‌شان پرداخت می‌شود.

داکتر محمد آصف کبیر معاون ریاست صحت عامه طالبان برای هرات می‌گوید که فعالیت شفاخانه‌های دولتی ترک اعتیاد این ولایت به علت نبود بودجه، متوقف شده: "در حدود ۳۲۰ بستر شفاخانه‌های معتادین در ولایت هرات به شمول ولسوالی غوریان وابسته به کمک دونرها بودند. هم اکنون معتادان در این شفاخانه‌ها تحت تداوی قرار نمی‌گیرند چون بودجه برای مواد غذایی و دوا وجود ندارد."

بر بنیاد آمارهای ریاست صحت عامه هرات، بیش از پنجاه هزار معتاد در این ولایت زندگی می‌کنند که از این میان نزدیک به پنج هزار معتاد بی‌سرپناه استند و در کنار جاده‌ها و در گورستان‌ها شب و روز شان را سپری می‌کنند.

امسال نیز به علت نبود امکانات و کمک‌های جهانی، نگرانی‌های وجود دارد که در زمستان پیشرو شمار زیادی از معتادان به جای تداوی و بستری شدن در شفاخانه ها، به کام مرگ خواهند رفت.