متقی در نشست سازمان همکاری اسلامی دربارهٔ کمک‌ به افغانستان تأکید کرده است

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان در نشست سازمان همکاری اسلامی دربارهٔ افغانستان

وزارت خارجهٔ طالبان می‌گوید، امیرخان متقی سرپرست این وزارت در حاشیۀ نشست سازمان همکاری اسلامی دربارهٔ افغانستان با مقامات و نمایندگان کشورهای مختلف دیدار کرده و بر ارایهٔ کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تأکید کرده است.

امیرخان متقی، سرپرست وزیر خارجهٔ حکومت طالبان برعلاوهٔ شرکت در نشست وزیران خارجۀ سازمان همکاری اسلامی با نمایندگان شماری از کشورهای اروپایی، سازمان‌های جهانی و نمایندۀ ویژه امریکا برای افغانستان نیز دیدار داشته است.

ولی‌الله شاهین، رییس مرکز مطالعات استراتیژیک وزارت خارجهٔ حکومت طالبان که در این سفر آقای متقی را همراهی می‌کرد، در زمان برگشت به کابل به رادیو آزادی گفت، در این دیدارها بحث‌ها بیشتر روی کمک‌های بشری متمرکز بوده است.

آقای شاهین گفت: "دیدارهای مختلفی داشتیم که در آن با نماینده‌های بعضی از کشورهای اروپایی با برخی از مقامات کشورهای اسلامی جلسه‌های خصوصی انجام دادیم. در کل سفر آقای متقی پر از دست آورد بود، جهانیان به ویژه بعضی از مقامات کشورهای اسلامی علاقه مند کمک های عاجل بشری به افغانستان شدند."

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان در نشست سازمان همکاری اسلامی دربارهٔ افغانستان

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجهٔ حکومت طالبان نیز در رشته تویت‌هایی نوشته است که امیر خان متقی با مارتین گریفیت، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور کمک‌های بشری و تام ویست، نمایندۀ ویژه امریکا برای افغانستان، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجهٔ ایران، حاجی وفا معاون وزارت امور خارجهٔ ترکمنستان، نماینده ویژهٔ او آی سی برای افغانستان و طارق علی بخیت سفیر جدید این سازمان در کابل و عبدالله خالد آل‌سعود، رهبر نیروی کاری عربستان سعودی برای افغانستان وهیئت همراهش دیدار کرده است.

آقای بلخی نوشته که در این دیدارها در مورد جمع آوری کمک‌های بشری به افغانستان، روابط سیاسی و تجاری، کاهش تحریم های بین المللی بر حکومت طالبان و آزاد سازی پول‌های منجمد شدهٔ افغانستان بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

وی همچنان نوشته است که در تمامی دیدارها وعده های کمک های بشری و رسانیدن آن به آقای متقی داده شده است.

در عین حال شماری از آگاهان روابط بین‌الملل به این باورند که در شرایط کنونی چنین دیدارهایی برای افغانستان موثر است.

هاتف مختار، رئیس روابط جهانی مرکز مطالعات استراتیژیک افغانستان به رادیو آزادی گفت: "سفر آقای متقی در حالی به پاکستان صورت گرفت که بحران اقتصادی در کشور حاکم است و مردم با مشکلات سخت در زندگی رو‌به‌رو هستند. اگر چه امارت اسلامی تلاش کرد تا پیام خوب بدهد، اما دیده شود که کشور های عضو ( او آی سی) تا چه اندازه به وعده‌هایشان را عمل خواهند کرد."

شماری از مردم در مقابل یک نانوایی در کابل

این گفت‌و‌گوها میان سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان و نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین المللی در پیوند به کمک‌های بشری و روابط سیاسی و اقتصادی در حالی صورت گرفته که پس از ۱۵ آگست زمانی که طالبان بر افغانستان حاکم شدند، این کشور با بحران اقتصادی مواجه شده و در کنار توقف کمک‌های جهانی روابط اقتصادی‌اش هم زیانمند شده است.

اما در یک ماه گذشته برعلاوهٔ سازمان‌های بین‌المللی، شماری از کشورها نیز کمک‌های بشری مختلفی را به مردم افغانستان اعلام کرده اند که گفته می‌شود بخشی از این کمک‌ها انتقال یافته و برای شماری از افراد نیازمند توزیع شده است.