واکنش‌ها بر 'توصیه‌نامه جدید وزارت امربالمعروف و نهی از منکر در مورد زنان'

آرشیف، یک تکسی در کابل

وزارت امربالمعروف و نهی از منکر طالبان تأیید می‌کند که در توصیه‌نامه‌ ای از رانندگان موترهای شهری خواسته است که زنان را بدون محرم شرعی و بدون حجاب اسلامی در موتر سوار نکنند.

این وزارت می‌گوید که طالبان این کار را بر بنیاد اصول شرعی انجام داده اند.

این تصمیم وزارت امر بالمعروف و نهی از منکر طالبان با انتقاد باشندگان کابل روبه‌رو شده است.

یکی از باشنده‌های کابل که نمی‌خواهد در این گزارش نامی از او گرفته شود، می‌گوید که از چند روز بدینسو شماری از طالبان که سلاح نیز با خود دارند به او و دیگر رانندگان موترهای تکسی در ایستگاه گفته اند که دیگر در موترهای‌شان موسیقی پخش نکنند و زنان را بدون حجاب و بدون محرم شرعی در موترهایشان سوار نکنند.

او به رادیو آزادی گفت: "طالبان به ما می‌گویند که زنان را به موتر بالا نکنید/ امکان دارد یک زن بیمار باشد؛ درست است ما مشکلی نداریم دیگر موسیقی نمی شنویم اما نمی پذیریم که دیگر زنان را در موتر خود سوار نکنیم، این حق زنان است."

وزارت امربالمعروف و نهی از منکر طالبان

شمار دیگری از رانندگان در شهر کابل که نمی‌خواهند هویت‌شان فاش شود و یا صدایشان نشر شود به رادیو آزادی گفتند که نیروهای حکومت طالبان حتا آنان را بخاطر سوار کردن زنان بدون حجاب و بدون محرم شرعی لت‌و‌کوب کردند.

وزارت امر بالمعروف و نهی از منکر طالبان می‌پذیرد که از تکسی‌ها و دیگر موترهای شهری خواسته است که پس از این زنان را بدون محرم شرعی و حجاب اسلامی به موتر سوار نکنند.

عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر بالمعروف و نهی از منکر طالبان به رادیو آزادی می‌گوید که این وزارت این تصمیم را بر بنیاد شریعت اسلامی گرفته است.

آقای مهاجر می‌گوید: "جامعۀ ما یک جامعۀ اسلامی است، جامعۀ اسلامی باید کاری را انجام دهد که اسلام با آن موافق است. به دریوران چیزی گفته شده است که شریعت اسلام حکم می‌کند؛ موسیقی از دید اسلام نامناسب است و حجاب نیز امر شریعت و قرآن است و زن باید بدون محرم شرعی از ۴۵ مایل بیشتر نرود."

شماری از افراد حکومت طالبان در کابل

از سخنگوی این وزارت پرسیدم که از نظر آنان حجاب اسلامی چگونه است و اگر یک زن بیمار باشد و یا مشکلی در خانه داشته باشد و مجبور شود که بدون محرم شرعی به بیرون از خانه برود باید چی کند؟

اما در این باره پاسخی به دست نه آوردم.

در این باره تصویری از یک اطلاعیۀ طالبان در صفحه‌های اجتماعی نیز همگانی شده است، اما تاریخ و مهر رسمی ندارد.

در این اطلاعیه به راننده‌گان موترهای تکسی گفته شده است که زنان را برای سفری که بیشتر از ۴۵ مایل باشد بدون محرم به موتر سوار نکنند و انتقال ندهند.

افزون بر این، در این اطلاعیه بر استفاده از مواد نشه‌آور در هنگام رانندگی محدودیت وضع شده است و نیز گفته شده است که رانندگان در هنگام نماز باید موترهای‌شان را در مکان مناسب متوقف کنند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید که تا کنون در بارۀ این تصمیم وزارت امر بالمعروف و نهی از منکر طالبان سند رسمی به آنان نرسیده است.

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان

این تصمیم حکومت طالبان با واکنش شماری از باشندگان کابل نیز روبه‌رو شده است.

عبدالسمیر، یکی از باشنده‌گان کابل می‌گوید: "باید در این باره یک راه حل پیدا شود. این چنین امکان ندارد که زن بدون محرم شرعی از خانه بیرون شده نتواند؛ یک زن بیمار می‌باشد، در خانه مشکل می‌داشته باشد، یک بیماری عاجل پیدا می‌شود؛ به باور من این راه حل مناسبت نیست."

عایشه، دیگر باشندۀ کابل می‌گوید که این تصمیم وزارت امر بالمعروف طالبان نقض حقوق زنان و حقوق بشر است.

او می‌گوید که طالبان با چنین تصمیم‌هایی حضور زنان را در جامعه محدود می‌کنند.

یک زن در مقابل شماری از افراد گروه طالبان در کابل

او می‌افزاید: "طالبان می‌کوشند حقوق زنان را از آنان بگیرند، حق کار، تحصیل و درس را که نمی‌گذارند داشته باشم، این نقض حقوق زنان و حقوق بشر است."

این در حالیست که جامعۀ جهانی بارها تأکید کرده است که طالبان باید به حقوق زنان احترام بگذارند.

بیشتر از چهار ماه از آغاز حاکمیت طالبان بر افغانستان می‌گذرد و در این مدت بیشتر دختران و زنان افغان از حق آموزش، تحصیل و کار محروم اند.

هر چند مقام‌های طالبان بارها گفته اند که روی طرحی در بارۀ آموزش، تحصیل و کار دختران و زنان کار می‌کنند، اما تا کنون طرحی در این باره با رسانه‌ها و مردم افغانستان به اشتراک گذاشته نشده است.

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان به رادیو آزادی گفته بود که به زودی یک شورای عالمان دین ایجاد خواهد شد و این شورا افزون بر موضوعات دیگر، در بارۀ حق آموزش، تحصیل و کار زنان و دختران افغان بحث خواهد کرد.