شکایت باشنده های کابل از نرخ بلند و کیفیت پایین انترنت شرکت‌های مخابراتی

پایه آنتن‌های یکی از شرکت‌‍‌های مخابراتی در ولایت لوگر

بیشتر شهروندان کابل که از طریق سیمکارت موبایل‌شان به انترنت دسترسی دارند، از قیمت بودن بهای انترنت و پائین بودن کیفیت خدمات انترنت شرکت‌های مخابراتی شکایت می‌کنند.

آنان می‌گویند که شبکه‌های مخابراتی خصوصی انترنت را در بدل پول زیاد به فروش می‌رسانند، اما در قسمت سرعت آن هیچ توجهی ندارند.

این باشندگان شهر کابل به رادیو آزادی گفتند که نرخ انترنت در افغانستان نسبت به کشورهای همسایه هم خیلی بالا است.

احمد شاکر اندر، باشنده منطقه چاراهی قمبر شهر کابل به رادیو آزادی گفت: "انترنت قیمتش نسبت به کشورهای همسایه خیلی بلند است و مردم توان پرداخت آنرا ندارند. قیمت انترنت بیخی ناامید کننده است بعضی شرکت‌ها یک جی بی‌را ۲۵۰ افغانی قیمت گذاری کرده و بعضی شبکه‌ها ۳۰۰ افغانی قیمت گذاری کرده اند و بعضی شبکه‌ها ۴ یا ۵ جی بی‌را برای یک ماه به ۵۰۰ و ۶۰۰ افغانی قیمت گذاری کرده اند که خیلی یک قیمت گزاف است و بعضی از شبکه‌ها تخفیف‌هایی هم دارند که از طرف شب است و به درد ما نمی‌خورد و مردم از این ناحیه خیلی متاثر هستند."

شبانه، یکی دیگر از باشندگان کابل به رادیو آزادی می‌گوید که شرکت‌های مخابراتی سرعت انترنت را پائین آورده اند و این کار سبب مشکلات در کارهای روزمرۀ آنان شده است: "بیخی با مشکل روبه‌رو هستیم هیچ درست کار نمی‌کند. ۴ جی بی‌را در بدل ۵۵۰ افغانی فعال می‌کنیم و وقتی بخواهیم عکس و ویدیو بفرستیم درست کار نمی‌کند و ضعیف است. از چندین سیمکارت استفاده کردیم ولی هیچ کدام آن درست کار نمی‌کند کیفیت انترنت خیلی پائین است و ما با بسیار مشکل روبه‌رو هستیم."

این باشندگان کابل وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی را متهم به بی‌توجهی در قسمت بررسی فعالیت شرکت‌های عرضه کنندۀ انترنت می‌کنند.

اما مسئولان وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی حکومت طالبان می‌گویند که آنان در این زمینه با تمام شرکت‌های مخابراتی صحبت کرده اند و به زودی به این مشکل رسیدگی می‌شود.

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان

عنایت الله الکوزی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "اکنون در سرتاسر افغانستان ما توانسته ایم در بخش کیفیت دست‌آوردهای داشته باشیم، در بعضی از ولایات که انترنت ۲جی بود به ۳جی ارتقا نموده مانند لغمان و لوگر و بعضی از ولایات دیگر. وزارت مخابرات شکایات مردم خویش را در نظر می‌گیرد و کوشش می‌کند خدمات بهتر مکالماتی و انترنتی به افغان‌ها ارائه کند."

رادیو آزادی خواست در پیوند به انتقادها و شکایت‌های مشترکین شرکت‌های مخابراتی دیدگاه این شرکت‌ها را نیز داشته شد، اما با تماس‌های زیاد هیچ کدام حاضر به گفت‌وگو نشدند.

در گذشته ادارۀ تنظیم خدمات مخابراتی یا اترا که یک اداره مستقل بود وظیفه داشت تا از فعالیت تمام شبکه‌های مخابراتی نظارت کند.

اما پس از سقوط نظام جمهوری در افغانستان در ۲۴ اسد/ ۱۵ آگست سال روان میلادی توسط طالبان، وزارت مخابرات حکومت طالبان طی یک فرمانی این اداره و شرکت‌های افغان‌ تیلی‌کام و افغان‌پست را زیر ادارۀ این وزارت در آورد تا نظارت مستقیم از شبکه‌های مخابراتی داشته باشد.

استفاده از انترنت در سال‌های اخیر در افغانستان بیشتر شده است. هم اکنون در کنار یک شرکت دولتی چندین شرکت خصوصی در این کشور خدمات انترنتی عرضه می‌کنند.