نصیر احمد فایق: نیازی به راهنمایی گرفتن از گروهی برای پیشبرد کار ندارم

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد می‌گوید که او هیچ تماسی با دولت طالبان و جبهۀ مقاومت نداشته است.

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد در یک گفت‌وگوی ویژه با رادیو آزادی گفت که نزدیک به چهار ماه است که بدون دریافت معاش‌شان با تمام کارکنان این ماموریت برای افغانستان کار می‌کنند.

آقای فایق گفت که پس از استعفای غلام محمد اسحاق‌زی، نمایندۀ پیشین افغانستان در سازمان ملل متحد و بربنیاد قانون به علت اینکه مستشار این نماینده بوده، به عنوان سرپرست این نمایندگی دایمی تعیین شده است.

او اما دلیل استعفای آقای اسحاق‌زی را نگفت.

نصیر احمد فایق می‌گوید که او هیچ ارتباطی با طالبان یا اعضای جبهۀ مقاومت ندارد و برای انجام این وظیفه با شماری از دیپلمات‌های افغان در کشورهای دیگر مشورت می‌کند و این ماموریت را به پیش می‌برد.

او افزود: "وضعیت کنونی در افغانستان روشن است، بنابراین نیازی به راهنمایی گرفتن از هیچ‌کس یا گروهی برای پیشبرد کار نیست. ما تلاش می‌کنیم صدای مردم خود را در سطح بین‌المللی برسانیم، ما با تعدادی از دیپلمات‌های متعهد به منافع ملی افغانستان مشورت می‌کنیم و این وظیفه را انجام می‌دهیم."

اما آقای فایق نگفت که با کدام دیپلومات‌ها در تماس است.

او می‌گوید که موضع سازمان ملل در برابر طالبان روشن است و تا زمانی که حکومت طالبان نقش زنان و حقوق بشر را در نظر نگیرد و گام‌های مشخصی برای مبارزه با دیگر گروه‌های مسلح و هراس افگن برندارد، جامعۀ جهانی آنها را به رسمیت نمی‌شناسد.

آقای فایق می‌گوید که تلاش می‌کند گام‌های مثبتی برای رسیدگی به بحران انسانی کنونی در افغانستان بردارد.

او می‌افزاید: "از زمانی که من این کار را به عهده گرفتم، هدف ما تلاش برای وضعیت بشری کنونی در افغانستان است، تلاش ما این است که وضعیت کنونی بشری بدون وضعیت سیاسی کنترول شود و برای مردم افغانستان کمک شود."

از آقای فایق پرسیدیم که چرا غلام محمد اسحاق‌زی، نمایندۀ پیشین افغانستان در سازمان ملل حدود چهار ماه پیش در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی نکرد، آقای فایق از اظهار نظر خودداری کرد، اما گفت که آقای اسحق‌زی این تصمیم را برای منافع ملی افغانستان گرفته بود.

اما بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان می‌گوید که اظهارات آقای فایق نظر شخصی او بوده و او از تمام مردم افغانستان در سازمان ملل نمایندگی نمی‌کند.

حدود یک ماه پیش، زمانی‌که غلام محمد اسحاق‌زی، نمایندۀ افغانستان در سازمان ملل متحد استعفا کرد، نصیر احمد فایق مستشار او جایگزین وی شد.

طالبان سهیل شاهین را به عنوان نمایندۀ دولت طالبان در سازمان ملل معرفی کرد، اما یک ماه پیش سازمان ملل بار دیگر این کرسی را به نمایندگان نظام پیشین واگذار کرد.