صلیب سرخ: جامعه جهانی برای آزادسازی پول‌های افغانستان باید میانجیگری کند

ملل متحد: گراف فقر نسبت به هر زمان دیگر در افغانستان بیشتر شده است.

"بیچاره استیم بی‌پول استیم، همین‌جا موچی‌گری می‌کنم بوت رنگ می‌کنم. پیسه نان نداریم، بچه‌هایم شب تا صبح گرسنه اند، خنک می‌خورند یخ می‌کنند."

خلیل از دیر زمان به این سو در کابل کشف‌دوزی می‌کند. او می‌گوید که روزگارش به سختی می‌گذرد و حتی قادر نیست پول نان خشک فرزندانش روزانه پیدا کند.

در همین حال کمیته صلیت سرخ می‌گوید، در حال حاضر افغانستان بیشتر از هر چیز دیگر به پول نقد نیاز دارد.

الیون فیلیون رئیس نمایندگی صلیب سرخ در افغانستان در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته است، نیاز است تا برای آزادسازی پول‌های نقد افغانستان، جامعه جهانی میانجی‌گری کند:‌ "در حال حاضر مشکل اصلی افغانستان کمبود پول نقد است. این مشکل عمومی است و کسانی‌که اکنون در افغانستان حاکم استند هم از این وضعیت در امان نیستند. آنچه برای آینده لازم است این است که جامعه جهانی در وارد کردن پول نقد به اقتصاد افغانستان انعطاف نشان دهد. معاشات کارمندان دولتی باید پرداخت شود، برای احیای اقتصاد، بخش خصوصی باید یک سیستم بانکی کارآمد داشته باشد تا مردم بیشتر در فقر قرار نگیرند."

در همین حال سازمان ملل متحد نیز از وضعیت روان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

استیفن دوجاریک یکی از سخنگویان سازمان ملل متحد دیروز سه‌شنبه در نیویارک به خبرنگاران گفت: "بارندگی‌های اخیر و زمستان سرد مشکلات پیش روی افغان‌ها را شدت بخشیده است. "

آقای دوجاریک افزود، در روزهای آینده بارندگی بیشتر پیش‌بینی می‌شود و مردمان بیشتری را متضرر خواهد ساخت.

با اینکه سازمان ملل متحد می‌گوید، تنها در ماه دسمبر به هفت میلیون نیازمند افغان کمک رسیده اما گراف فقر از هر زمان دیگری بیشتر شده است.

آمار رسمی سازمان ملل نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۳ میلیون افغان به کمک‌های اضطراری نیاز دارند. این سازمان برای فراهم کردن کمک به این افراد خواستار ۴ و نیم میلیارد دالر از جامعه جهانی شده است.

توزیع کمک به افراد نیازمند در افغانستان

در کنار آن آمار سازمان بهداشت و غذای ملل متحد نشان می‌دهد که نزدیک به چهار میلیون زن و کودک در افغانستان به سوء تغذیه مبتلا اند که از این میان ۱.۲ میلیون به کمک‌های فوری نیاز دارند و در صورت نرسیدن کمک هر لحظه امکان مرگ آنان است.

دو شب پیش عبدالغنی برادر معاون رئیس الوزرای طالبان در مصاحبه با تلویزیون ملی نیز گفت، کمک‌های بشری مشکلات افغانستان را حل کرده نمی‌تواند بلکه نیاز است تا مشکلات پیش روی توسعه اقتصادی افغانستان به طور اساسی حل شود.

حل مشکلات حکومت طالبان در گرو به رسمیت شناختن حکومت آنان و آزادسازی ذخایر بانکی مسدود شده افغانستان است. پاسخ ایالات متحده و جامعه بین‌المللی نیز در این رابطه روشن است.

تشکیل حکومت همه‌شمول، رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق دختران و زنان و قطع رابطه با گروه‌های تروریستی از شروطی است که جامعه جهانی از طالبان می‌خواهد آنرا عملی کند.