نگرانی ناتو و اتحادیه اروپا از وضعیت بشری به دنبال سرکوب اعتراض‌ها در قزاقستان

معترضان در شهر الماتای قزاقستان

با گذشت یک هفته از آغاز اعتراض‌ها در قزاقستان، وضعیت تا هنوز در آنکشور نگران کننده عنوان می‌شود.

رئیس جمهور قاسم جومارت توقایف دستور داده که نیروهای امنیتی می‌توانند بر اعتراض کننده‌ها شلیک کنند.

این اقدام نگرانی‌های را به میان آورده.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو عصر جمعه (۷ جنوری) گفت که از وضعیتی پیش آمده در قزاقستان نگران است: "ناتو و متحدانش وضعیت در قزاقستان را خیلی از نزدیک دنبال می‌کنند. ما نگران استیم و متاسف از اینکه برخی‌ها جان باخته اند. بدون شک، مهم است که خشونت‌ها پایان یابد و به حقوق بشر احترام گذاشته شود. به شمول حق برای اعتراض‌های صلح آمیز و آزادی بیان."

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو

از سوی دیگر اورزولا فن در لاین رئیس کمیسیون اروپا روز جمعه در پاریس گفت که از وضعیت بشری و امنیت مردم در قزاقستان نگران است. او افزود که اتحادیه اروپا آماده است تا در جاییکه می‌تواند، همکاری کند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که میزبان فن درلاین بود، با او در یک نشست خبری گفت که علاوه بر نگرانی، آنها خیلی مراقب وضعیت استند.

در همین حال، قاسم جومارت توقایف رئیس جمهور قزاقستان شام جمعه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که نیروهای کشورش در برابر هر گونه جرم اقدام خواهند کرد. او افزود که مبارزه حکومت تا اخیر ادامه خواهد یافت.

توقایف از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هم سپاسگزاری کرد که خواست او را پذیرفته و نیروهای کمکی و حافظ صلح را به قزاقستان فرستاده است.

ورود نیروهای روسیه به قزاقستان

در حال حاضر، نیروهای تحت رهبری روسیه در بخش‌های از پایتخت و چند شهر دیگر قزاقستان مستقر شده اند.

اعتراض‌ها شنبه گذشته پس از افزایش نرخ نفت و گاز در غرب قزاقستان آغاز شد اما دیری نگذشت که مردم در سایر مناطق هم به جاده ها ریختند و در برابر بیکاری و فساد شعار سر دادند.

بدترین وضعیت در شهر الماتا گزارش داده شده، پایتخت پیشین قزاقستان، ثروتمندترین کشور آسیای میانه.

خبرنگاران بخش قزاقستان رادیو اروپا آزادی/ رادیو آزادی گزارش می‌دهند که تا عصر جمعه کشته شدن ۱۸ تن در نتیجه اعتراض‌ها اعلام شده.

وزارت داخله قزاقستان می‌گوید که میدان آزادی در شهر الماتا از وجود کسانیکه آنها را گروه‌های مجرم دانسته، پاکسازی شده، اما از وقوع درگیری‌های سنگین در این میدان گزارش داده شده است.