در نتیجه وضع محدودیت بر دختران ۶۰ درصد مراکز آموزشی خصوصی در هرات مسدود شده اند

آرشیف- عکس جنبه تزئینی دارد

با مسدود شدن ۶۰ درصد مراکز آموزشی و کورس‌های خصوصی در شهر هرات به علت محدودیت‌های طالبان، بیش از ۳۵ هزار تن از دانش آموزان این مرکزهای آموزشی از آموزش دست کشیده اند. نزدیک به ۸۰ درصد این دانش آموزان دختران استند که به علت محدودیت‌های وضع شده، خانه نشین شده اند.

اتحادیه مرکزهای آموزشی هرات می‌گوید که با جدا شدن صنف‌های دخترانه و پسرانه و جلوگیری از درس دادن معلمان مرد به صنف‌های دخترانه، شمار دانش آموزان نزدیک به ۷۰ درصد کاهش یافته است و ده‌ها مرکز آموزشی و کورس خصوصی ورشکست شده اند.

تا پیش از سقوط حکومت پیشین دختران و پسرانی زیادی برای آمادگی کانکور و داشتن آینده روشن کنار هم درس می‌خواندند اما اکنون وضعیت برای تمام دانش آموزان تغییر کرده است.

اتحادیه مرکزهای آموزشی خصوصی در هرات می‌گوید که به علت جداسازی صنف‌های دخترانه و پسرانه و جلوگیری از تدریس استادان مرد در صنف‌های دخترانه از سوی طالبان، ۷۰ درصد شاگردان این مرکزهای آموزشی کاهش یافته.

محمد عارف رامش مسئول مراکز آموزشی خصوصی در هرات می‌گوید که تا پیش از سقوط حکومت پیشین، بیش از صد مرکز آموزشی خصوصی در شهر هرات فعالیت داشتند اما اکنون تنها ۴۰ مرکز فعال مانده اند:‌ "ما بیش از ۵۰ هزار شاگرد داشتیم و سه هزار استاد داشتیم که مصروف کار بودند اما امروز کمتر از یک هزار استاد داریم و حدود ۱۵ هزار شاگرد در کورس‌های آموزشی ولایت هرات درس می‌خوانند. چون شاگردان زیادی داشتیم که از ولایت‌های همجوار بودند اما امسال به علت مشکلات اقتصادی و یا رفتن مردم از کشور دوره‌های کانکوری ما متوقف شده و شاگرد بسیار کمتری داریم. پوهنتون‌ها وقتی که بسته باشند محصلان از ولایت‌ها برای درس خواندن به هرات نمی‌آیند."

به گفته اتحادیه مرکزهای آموزشی خصوصی در هرات، از میان نزدیک به ۳۵ هزار دانش آموز کورس‌های خصوصی در شهر هرات که از ادامه آموزش دست کشیده اند، بیش از ۸۰ درصد دختران استند. اما شماری از دختران با ایستادگی در برابر محدودیت‌های طالبان، به رفتن به کورس‌ها ادامه می‌دهند.

زینب احمدی ۱۵ ساله متعلم صنف دهم مکتب مهری هروی یکی از این دختران است که در یک کورس خصوصی زبان انگلیسی می‌آموزد.

او می‌گوید که محدودیت‌های طالبان سبب شده تا شمار زیادی از دختران هم صنفی‌اش خانه نشین شوند:‌ "ما قبلاً در وقت جمهوریت در صنف خود ۱۵ دختر بودیم اما فعلاً تنها چهار دختر باقی مانده ایم. و این نتیجه محدودیت‌های است که سر راه دختران قرار گرفته است."

برخی از کورس‌های آموزشی به علت محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان و کاهش دانش آموزان، معلمان خود را کاهش داده اند.

زمری مختار مسئول کورس استاد عطایی در شهر هرات می‌گوید که تا پیش از روی کار آمدن حکومت طالبان بیش از چهار هزار و ۵۰۰ دانش آموز داشت اما اکنون کمتر از دو هزار دانش آموز در این کورس درس می‌خوانند.

به گفته او، از میان ۱۵۰ معلم کورس آموزشی استاد عطایی، اکنون ۸۰ معلم باقی مانده اند:‌ "مضامینی که در کورس‌ها تدریس می‌شود، در معارف که نه حتی در پوهنتون هم تدریس نمی‌شود. کدر خانم وجود ندارد، با وجودی که ما بارها اعلان دادیم با معاش بلندتر حتی استخدام کردیم و آموزش دادیم و سیمینارهای مختلف ارایه کردیم ولی به کدری که در کورس نیاز است در بخش خانم‌ها وجود ندارد. بارها این موضوع را به ولایت و ریاست معارف شریک ساختیم اما آنان گپ خود را می‌گویند. ما عملاً به آنان گفتیم که اگر شما کسی را دارید معرفی کنید تا ما استخدام کنیم."

ریاست معارف طالبان در هرات در این باره حاضر به پاسخگویی نشد.

اما پیش از این حکومت طالبان گفته که روی یک طرح کار می‌کند و پس از تکمیل شدن این طرح، پوهنتون‌ها بازگشایی خواهند شد.

در حالی شمار دختران در کورس‌های خصوصی در شهر هرات کاهش چشمگیر یافته است که دانش آموزان دختر دوره‌های متوسطه و لیسه جز چند روز محدود، نزدیک به چهار ماه به مکاتب نرفته اند.

با وضع محدودیت‌های طالبان روشن نیست که سرنوشت دختران افغان به کجا کشانیده خواهد شد.