طالبان: کار عملی پروژه تاپی در آینده نزدیک آغاز می‌شود

مسئولان وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان پس از گفتگو با هیئت ترکمنستان به روز شنبه (۱۸ جدی ۱۴۰۰) در یک نشست خبری در کابل از آغاز کار عملی پروژۀ تاپی در آیندۀ نزدیک خبر داد.

شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان می‌گوید، در حال حاضر در افغانستان مشکلات امنیتی وجود ندارد و شرایط آماده تطبیق کار پروژۀ تاپی است.

به گفته او، آنان به روز شنبه در دیداری که با وفا حاجی یوف، معاون وزیر خارجۀ ترکمنستان و هیئت همراهش داشتند از آمادگی کامل افغانستان برای آغاز روند کار این پروژه اطمینان دادند:‌ "از طرف وزیر داخله اطمینان داده شده بخاطر تأمین امنیت و آنان مطمین شدند که در افغانستان حالا صد فیصد امنیت شده است در این مورد هیچ مشکلی نیست و یک میکانیزم انشاالله جور می‌شود که اگر این تأمین امنیت به یک شرکت داخلی هم داده شود با مردم در این مورد صحبت خواهیم کرد."

۸۱۶ کیلومتر کار پروژه تاپی (خط لوله انتقال گاز مایع ترکمنستان به کشورهای پاکستان و هند از طریق افغانستان) از افغانستان می‌گذرد که هزینۀ تکمیل شدن آن بین ۷ تا ۹ میلیارد دالر تخمین شده است.

مقام‌های حکومت پیشین به رهبری محمداشرف غنی گفته بودند که در صورت تکمیل شدن کار خط لوله گاز مایع ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند سالانه افغانستان ۴۰۰ تا۵۰۰ میلیون دالر حق عبور خواهد گرفت که منفعت اقتصادی قابل ملاحظه‌ای به افغانستان به شمار می‌رود.

تفاهمنامه استملاک زمین‌های مسیر پروژه تاپی در افغانستان بین ادارات مربوطه دو کشور در ماه آگست ۲۰۲۰ امضا شد اما حالا وزیر معادن و پترولیم حکومت طالبان می‌گوید کار استملاک زمین‌ها بخاطر این پروژه اقتصادی به اساس یک میکانیزم شفاف انجام خواهد شد.

او همچنان افزود که برای معاون وزیر خارجۀ ترکمنستان اطمینان داده اند که هیچ مشکلی سد راه عملی شدن این پروژه وجود نخواهد داشت.

این در حالیست که یک هیئت از ترکمنستان به رهبری معاون وزیر خارجۀ این کشور و مسئول پروژۀ تاپی نخست برای بررسی کارهای این پروژه به هرات آمد و از آنجا برای بحث و گفت‌وگو با مقام‌های حکومت طالبان به کابل سفر کرد.

پروژه تاپی در زمان حکومت محمد اشرف غنی، رئیس جمهور مخلوع کشور گشایش یافت و چندی قبل نیز هیئت دیگری از ترکمنستان بخاطر بحث و گفت‌وگو با حکومت طالبان در مورد این پروژه به افغانستان آمده بود.