هیئت حکومت طالبان به ناروی سفر کرد

هیئت طالبان که عازم اوسلو پایتخت ناروی شده است

یک هیئت به رهبری امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان امروز شنبه (دوم دلو) کابل را به مقصد اوسلو پایتخت ناروی ترک کرد.

این هیئت طالبان در کنفرانسی در اوسلو شرکت می‌کند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در حساب توییتر خود نوشته که هیئت حکومت آنان با نمایندگان ناروی و شماری دیگر از کشورها و افغان‌ها در مورد کمک‌های بشردوستانه، مسائل اقتصادی، سیاسی و آموزشی گفتگو خواهد کرد.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفته است که هیئت آنان در کنار مقام‌های کشور ناروی، با مقام‌های امریکایی و اروپایی نیز دیدن خواهد کرد و در باره تحریم‌های اعمال شده، آزادسازی ذخایر بانکی مسدود شده افغانستان و کمک‌های بشردوستانه به افغانستان گفتگو کند.

کریمی افزود: "هیئت امارت اسلامی در مورد موضوعات مختلف از جمله حذف فهرست سیاه، پول‌های مسدود شده افغان‌ها در بانک‌های امریکایی و خارجی و روابط دیپلماتیک با ایالات متحده نشست و گفتگو خواهد کرد. همچنین با نمایندگان اتحادیه اروپا در باره موضوعات مختلف مانند سرمایه‌گذاری و وضعیت افغان‌های ساکن در آنجا و تقویت روابط گفتگو خواهد کرد."

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان

در کنار طالبان برخی سیاسیون و فعالان حقوق بشر به‌ ویژه حامیان حقوق زنان در افغانستان نیز به این نشست دعوت شده اند.

برخی از خبرنگاران و نمایندگان جامعۀ مدنی که خارج از افغانستان به سر می‌برند، نیز به این نشست دعوت شده اند.

دو تن از زنان فعال که سال‌ها برای حقوق بشر به ویژه حقوق زنان افغانستان مبارزه کرده اند، به شرط افشا نشدن هویت‌شان به رادیو آزادی گفتند که زنان افغان خواستار حمایت از حقوق اساسی‌شان هستند.

به گفته آنان، زنان افغان در حال حاضر از حقوق اولیۀ خود محروم هستند و در این نشست از طالبان و جامعۀ جهانی خواهند خواست که به این مشکل پایان دهند.

اما زهرا محمدی، یکی از اعضای گروه اتحاد و همبستگی زنان افغانستان که اخیراً برای حمایت از حقوق زنان در کابل اعتراض‌هایی را راه اندازی کرده، به رادیو آزادی می‌گوید، زنانی که در نشست ناروی اشتراک می‌کنند، نمی‌توانند نمایندۀ آنان باشند:‌ "لطفاً به جهان صدای ما را برسانید که باید از هر گروپ معترضان یک نماینده آنجا باشد، این زنان نمانیدگی ما را کرده نمی‌توانند. "

پس از حاکمیت طالبان، این نخستین‌بار است که مقام‌های طالبان با زنان افغان، فعالان جامعۀ مدنی، خبرنگاران و دیپلمات‌های ارشد خارجی دیدار و نشست‌های چند جانبه خواهند داشت.

اما ناروی می‌گوید، این نشست به معنی به‌رسمیت شناختن حکومت طالبان نیست و هدف آن حمایت از مردم افغانستان است که مستحق کمک‌های بیشتر هستند.

کریستو فرسون، لوی درستیز ناروی در مصاحبه با روزنامه ناروژی "تودی" گفت که از گفت‌وگو با طالبان و تلاش برای متقاعد کردن حکومت سرپرست آنان برای پذیرش مسئولیت حقوق بشر و حقوق زنان حمایت می‌کند.

بیشتر در این باره: ناروی: هدف نشست اوسلو کمک به نیازمندان افغان است نه به رسمیت شناختن حکومت طالبان

برخی از تحلیل‌گران می‌گویند که نشست اوسلو در مورد افغانستان فرصتی برای طالبان است تا به وعده‌های خود به جهان عمل کنند.

شفیق همدرد، آگاه مسایل سیاسی به رادیو آزادی می‌گوید: "آنها باید از طریق این نشست‌ها به دنیا اطمینان دهند که منافع مشروع آنان در افغانستان محفوظ است و باید تعهداتی را که قبل از رسیدن به قدرت به مردم داده بودند، متعهد باشند و برای اجرای آن به میدان بروند. "

شفیق همدرد، آگاه مسایل سیاسی

حکومت طالبان به دلیل ناتوانی در رسیدگی به مسائل حقوق بشری به ‌ویژه حقوق زنان بارها مورد انتقاد قرار گرفته است.

این انتقادها نه تنها برای عدم تعیین زنان در بست‌های بلند دولتی است، بلکه به دلیل وضع محدودیت بر حق آموزش و کار زنان از سوی طالبان، مطرح شده است.

اما حکومت طالبان در پاسخ به این انتقادها می‌گوید که مخالف کار و تحصیل دختران و زنان نیست، بلکه روی طرحی برای حل این مشکل کار می‌کند.