ادامۀ قتل‌های هدفمند در افغانستان؛ در کمتر از یک هفته پنج تن ترور شده‌اند

آرشیف

در ادامۀ قتل‌های هدفمند پس از حاکمیت طالبان در افغانستان این هفته کشته شدن کم از کم پنج تن که سه تن آنان اعضای پیشین نیروهای امنیتی بودند، تأیید شده‌است.

بر بنیاد اطلاعاتی‌که منابع با رادیو آزادی در میان گذاشته اند اين پنج تن، حبیب‌الرحمان ملکزاده، تمیم پنجشیری، عبدالرزاق بلوچ، سعدی خالدی و اتل اچکزی کسانی اند که در کمتر از یک هفته گذشته از روز شنبه تا پنجشنبه در بخش‌های از شهر کابل و هرات ترور شده‌اند.

خانواده‌ها، دوستان و بسته‌گان این افراد به رادیو آزادی کشته شدن آنان را تأیید کرده‌اند.

خانواده عبدالرزاق بلوچ که در ۲۹ ماه جدی از خانه‌اش در شهر کابل ربوده شده بود، به روز شنبۀ هفتۀ جاری از کشته شدن او توسط رباینده‌گان خبر شدند.

عبرالرزاق بلوچ، فعال امور سیاسی در پاکستان بود که از هفت سال بدین‌سو به افغانستان پناهنده شده بود.

صدره بلوچ، فعال سیاسی و از دوستان نزدیک عبدالرزاق بلوچ با تأیید کشته شدن آقای بلوچ در گفت‌وگو با رادیو آزادی استخبارات نظامی پاکستان و طالبان را در این رویداد متهم می‌کند.

آی‌اس‌آی، استخبارات نظامی پاکستان

او می‌گوید که تا کنون جسد او به خانواده و دوستانش سپرده نشده‌است.

آقای بلوچ می‌افزاید: "به‌حیث یک مهاجر زنده‌گی می‌نمود، یک چند روز می‌شود من برای دریافتن جسد آن‌ها چندین شفاخانه را گشتیم، اما پیدا نشد. از مقام‌های طالبان و صلیب سرخ هم تقاضا کردیم، اما نشد. یک بار می‌گویند که جسد شان در کابل است و یک بار می‌گویند که جسد شان در کنر است، اما تا هنوز پیدا نشده‌است، معلوم است که بعد از به قدرت رسیدن طالبان پاکستان خیلی به آزادی در افغانستان می‌گردد و به کمک طالبان مهاجرین بلوچ را جستجو می‌کند."

طالبان به موارد مشخص این قتل‌ها به پرسش‌های رادیو پاسخ نداند، اما بدون جزئیات بیشتر تمامی موارد را رد کردند.

منابع به رادیو آزادی گفتند که در همین روز اتل اچکزی، افسر پیشین نیروهای صفر پنج امنیت ملی در رویداد مشابهی از سوی افراد ناشناس در کابل کشته شده‌است.

اما یکی از بسته‌گان اتل اچکزی که نمی‌خواهد نامی از او در این گزارش گرفته شود، ادعا کرد که اتل اچکزی در آغاز به یکی از ریاست‌های امنیت ملی طالبان در کابل برده شده و پس از شکنجه کشته شده‌است.

اما خانوادۀ اتل اچکزی حاضر به گفت‌و‌گو در این باره نشد.

سعید خالدی

در رویداد دیگری به روز یکشنبه سعید خالدی که از نزدیک به ۲۲ سال پیش با خانواده‌اش از ایران آمده بود و شهروندی افغانستان را به دست آورده بود، در نتیجۀ تیراندازی افراد مسلح ناشناس در کلوله پشتۀ کابل کشته شد.

منابع در محل رویداد با تأیید این خبر به رادیو آزادی گفتند که آقای خالدی در نتیجه تیراندازی دو فرد موترسایکل‌سوار کشته شد.

اما فردای این روز نیز همچون دو روز پیش از آن کابل بدون رویداد ترور نبود.

به روز دوشنبه احمد تمیم پنجشیری، افسر پیشین قطعۀ ویژۀ امنیت ملی در نتیجۀ حملۀ افراد مسلح و پس از اصابت سه گلوله جان باخته است.

احمد تمیم پنجشیری

بسته‌گان تمیم پنجشیری که نمی‌خواهند در این گزارش نامی از آنان گرفته شود، به رادیو آزادی گفتند که او چند روز پیش از این رویداد به خانواده‌اش گفته بود که از سوی افرادی تعقیب می‌شود و نگران امنیت خود است.

یکی از بسته‌گان تمیم پنجشیری که نمی‌خواهد هویت‌اش فاش شود، طالبان را مسئول این رویداد می‌دانند، ادعایی‌که طالبان آن را رد می‌کنند.

او می‌گوید: "افراد استخبارات طالبان بالایش فیرهای هوایی می‌کنند، تمیم برای این‌که می‌خواهد از خانه‌اش کمی دورتر شود چند متر می‌دود، اما سه مرمی زدندش، اما باز هم چند قدم می‌رود، ولی از پا می‌افتد و جا در جا به شهادت می‌رسد، بعداً نیم ساعت جسدش در سر کوچه می‌ماند به هیچ کسی اجازه نمی‌دهند که نزدیک جسد شود و بعداً با بسیار بی‌حرمتی جسد را در موتر بالا می‌کنند و دو روز پس از آن به خانواده‌اش تسلیم کردند."

ظاهرا هرات نیز در این روزها گواه چنین رویدادهایی بوده است.

به روز سه شنبه حبیب‌الرحمان ملک‌زاده، فرمانده پیشین ولسوالی تیورۀ غور نیز در نتیجۀ تیراندازی افراد ناشناس در هرات کشته شد.

حبیب‌الرحمان ملک‌زاده

آقای ملکزاده از اعضای برجستۀ جبهۀ مقاومت ملی بود.

خانواده و دوستان آقای ملکزاده با تأیید این رویداد به رادیو آزادی گفتند که طالبان مسئول حمله بر او هستند، طالبان این ادعا را رد کردند.

جزئیات این پنج رویداد را با حکومت طالبان نیز در میان گذاشتیم، اما خلیل همراز، سخنگوی ریاست عمومی استخبارات طالبان دست داشتن افراد شان در این رویدادها را رد کرد.

پیش از این دیدبان حقوق بشر به تاریخ ۹ قوس در گزارشی گفته بود که طالبان پس از بازگشت به قدرت در افغانستان، بیش از ۱۰۰ تن از پرسونل نیرو‌های افغان را در چهار ولایت افغانستان بدون محاکمه اعدام و یا جبراً ناپدید کرده‌اند.

موضوعی‌که حکومت طالبان با رد آن خواستار مدرک در این باره شده بود.