تظاهرات برای حقابه؛ معترضان ایرانی به موترهای باربری افغانستان حمله کردند

منطقۀ مرزی میلک سرحد میان افغانستان و ایران

شماری از باشنده‌های ولایت سیستان و بلوچستان ایران در نزدیکی مرز افغانستان، مقرره‌های تظاهرات را زیر پا کردند و خواهان مذاکرات در مورد حقابه دریای هلمند شدند.

خبرگزاری دولتی ایران گزارش می‌دهد که نیروهای امنیتی ایران پس از آن وارد اقدام شدند که اعتراض کننده‌ها بر شماری از موترهای باربری افغانستان در منطقۀ مرز میلک حمله کردند.

شماری از باشنده‌های محلی به خبرنگار رادیو آزادی گفته اند که اعتراض کننده‌ها، شیشه‌های موتر ها را شکسته و به آنها زیان وارد کرده اند.

بر اساس گزارش‌ها، شماری از معترضان، در نزدیکی قونسلگری افغانستان در شهر زاهدان مرکز ولایت سیستان و بلوچستان مظاهره کردند و خواهان حقابه دریای هلمند شدند.

پس از اعتراض‌ها در نزدیکی مرز افغانستان و ایران، شماری از کسانی که موترهای‌شان زیانمند شده، در افغانستان گردهمایی را برگزار کردند.

در شبکه‌های اجتماعی، ویدیوهای دست به دست می‌شوند که نشان می‌دهند، مقام‌های طالبان، راننده‌ها را به تحمل پذیری دعوت می‌کنند و به آنها تعهد می‌سپارند که حق شانرا می‌گیرند.

تا اکنون مقام‌های حکومت طالبان در این مورد موقف رسمی شانرا ابراز نکرده اند و سخنگویان آنها هم به پیام رادیو آزادی در این مورد پاسخ ندادند.

حکومت اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان، سال گذشته بند کمال خان را افتتاح کرد. غنی در آن هنگام گفت که افغانستان پس از این آب اضافی به ایران نمی‌دهد بلکه آن را با نفت مبادله می‌کند.

آرشیف- بند کمال خان

آب دریای هلمند همواره یکی از مسایل جنجال برانگیز میان افغانستان و ایران بوده.

پیش از جنگ‌های چهار دهه، حکومت‌های گذشتۀ افغانستان، این موضوع را بر اساس یک تفاهم با ایران حل کرده بودند. اما پس از تضعیف حکومت‌ها در افغانستان و به دنبال خشکسالی‌ها، جنجال‌ها به جایش باقی مانده.

وزارت خارجۀ ایران می‌گوید، بر اساس توافق سال ۱۹۷۲ میلادی میان تهران و کابل، ایران حقابه قانونی از دریای هلمند دارد و تاکید می‌کند که افغانستان باید بر تعهداتش عمل کند.

منابع آب دریای هلمند از مناطق مرکزی افغانستان سرچشمه می‌گیرد و پس از طی کردن حدود یک هزار کیلومتر، به ایالت مرزی سیستان و بلوچستان ایران می‌رسد.