شماری از باشندگان فراه: کمک‌ها به مستحقین نمی‌رسد

روند توزیع کمک های بشری در ولایت فراه

جاوید ۲۶ ساله باشنده فراه است. او می‌گوید برای دریافت کمک‌های بشری ماه‌ها تلاش کرده، اما تمام تلاش‌هایش بی‌حاصل بوده.

جاوید که در اصل از ولسوالی پشترود فراه است و مسئولیت تامین مخارج خانواده شش نفری را دارد می‌گوید که سه ماه است که برای دریافت کمک به نهاد‌های مدد رسان در فراه مراجعه می‌کند اما کسی به او کمک نمی‌کند.

جاوید چهار ماه است که در ناحیه پنجم شهر فراه در خانه کرایی زندگی می‌کند. او ادعا دارد که طالبان کمک‌ها را به اعضای خود می‌دهند و به مستحقین هیچ چیز هم نمی‌رسد: "من سه ماه است به ریاست مهاجرین می‌روم با من کمک نمی‌کنند. با کسانی کمک می‌شود که از دوستان و اقارب خود‌شان باشند و یا در صف مجاهدین باشند و یا به شکلی از اشکال با طالبان شناخت یا رابطه داشته باشند. ما در این هوای سرد می‌رویم و می‌آییم. روزها جلو دفاتر‌شان منتظر می‌مانیم اما ما را اذیت می‌کنند و کمک نمی‌کنند . امید ما این است که واقعاً با غریب‌ها کمک کنند نه به دوستان و کسانی که لنگی و یا با طالبان یک نوع رابطه داشته باشند."

ریزه گل یکی دیگر از بیجا شدگان داخلی است که برای دریافت کمک چندین بار به اداره مهاجرین طالبان در فراه مراجعه کرده است.

این زن ۳۸ ساله که در اصل از ولسوالی بالابلوک فراه است از مشکل مشابه سخن می‌گوید: "من چندین بار است که به خاطر دریافت کمک به اداره مهاجرین مراجعه می‌کنم ولی عریضه مرا تسلیم نمی‌شود و به من کمک نمی‌دهد. من در یک خانه کرایی با فرزندان خود در شهر زندگی می‌کنم. هیچ چیز به خوردن نداریم خواهش می‌کنم که با من کمک کنند."

یک فامیل بیجا شده داخلی در ولایت فراه

از سوی دیگر برخی از فعالان جامعه مدنی فراه هم روند توزیع کمک‌های بشردوستانه را ناعادلانه می خوانند.

جمیل نوری فعال جامعه مدنی فراه به رادیو آزادی بیشتر گفت: "واقعاً در ولایت فراه بعضی موسسات که کمک توزیع می‌کنند به نیازمندان نمی‌رسد بلکه با کسانی کمک می‌شود که وضعیت اقتصادی‌شان خوب است. بسیاری کارمندان موسسات مطلق کمک‌ها را به غریب‌ها نه بلکه به دوستان و اقارب‌شان می‌دهند.ِ آرزومندم که تمام موسسات در زمستان و با توجه به وضعیت بد اقتصادی، کمک‌های خود را به کسانی بدهند که نیاز به کمک دارند."

اما مسئولان اداره مهاجرین و عودت کنندگان طالبان در فراه از شفافیت در توزیع این کمک‌ها سخن می‌گویند.

مولوی محمد عثمانی سرپرست ریاست مهاجرین فراه در صحبت با رادیو آزادی پذیرفت که نمی‌توانند به تمامی مستحقین کمک رسانی کنند. اما او اطمینان داد که روند شفاف است: "این گپ واضح است که به تمام‌ مستحقین کمک نمی‌رسد چون موسسات کمتر در فراه فعالیت دارند و ما نمی‌توانیم به تمام مستحقین کمک توزیع کنیم اما تمام تلاش خود را می‌کنیم که کمک‌ها به افراد نیازمند و مستحق برسند. اما به شما تعهد می‌کنیم که به هیچ واسطه دار و کسانی که به کمک نیاز نداشته باشند، به آنها کمک‌ها داده نمی‌شود."

سازمان ملل متحد در مورد وضعیت بد اقتصادی مردم افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

به اساس گزارش این سازمان ، بیش از ۲۰ میلیون انسان در افغانستان در خطر گرسنگی هستند و نیاز به کمک‌های عاجل بشردوستانه دارند.

کشور‌های کمک کننده گفته اند که کمک‌ها باید به دسترس طالبان قرار نگیرد و توسط موسسات همکار به مردم توزیع شود.

اما برخی‌ها مثل جاوید و ریزه گل همچنان چشم به راه کمک اند که از زمستان جان سالم به در برند.

اما اینکه چه وقت کمک از راه خواهد رسید، حداقل خودشان نمی‌دانند.