پوهاند محمد حسین یمین زبان‌شناس و استاد پوهنتون کابل درگذشت

محمد حسین یمین

پوهاند محمد حسین یمین، استاد پوهنتون کابل و از زبان‌شناسان بزرگ حوزۀ زبان و ادبیات پارسی دری در افغانستان در نتیجۀ سکتۀ قلبی در کابل درگذشت.

پوهاند یمین در دوران حیاتش کتاب‌ها و مقاله‌های زیادی دربخش زبان‌شناسی نوشته و در این بخش تحقیق کرده بود.

راحله حمیدزی، رئیس فاکولته زبان و ادبیات پوهنتون کابل مرگ پوهاند یمین را یک ضایعۀ بزرگ می‌خواند: "بسیاری از موضوعاتی‌که امروز در دیپارتمنت پارسی دری تدریس می‌شود همه از برکت استاد یمین است، ما این ضایعه را جبران کرده نمی‌توانیم و حالا مثل او در بخش زبان‌شناسی کسی را نداریم."

بانو حمیدزی گفت که یکی از کتاب‌های استاد یمین زیر نام "دستور زبان فارسی دری" در امریکا ترجمه و چاپ شده و در مکان‌های اکادمیک تدریس می‌شود.

دستور معاصر زبان پارسی دری، لهجه‌شناسی زبان دری، دستور نگارش، روش تحقیق و برخی آثار و مقالات دیگر از جمله آثار و مقالاتی‌ست پوهاند یمین نوشته است.

آثار چاپ شدۀ محمد حسین یمین بیش از ۱۲ عنوان کتاب است و تا سال ۱۳۸۵ حدود ۸۰ مقالۀ تحقیقی و علمی وی هم در نشریه‌های کابل به چاپ رسیده است.

ضیا الاسلام شیرانی، استاد دیپارتمنت پشتوی پوهنزی زبان و ادبیات پوهنتون کابل در مورد برخورد پوهاند یمین می‌گوید: "پوهاند صاحب در میدان علمی و اکادمیک یک محقق خلاق بود و در زندگی اجتماعی خود یک انسان حلیم و خوش برخورد بود که با محصلین و استادان برخورد خوب داشت."

پوهاند یمین در سال ۱۳۱۵ خورشیدی در شهر چاریکار ولایت پروان چشم به جهان گشود و پس از ختم دورۀ ابتدائیه و لیسه دورۀ لیسانس خود را در پوهنتون کابل به پایان رساند.

پوهاند یمین دورۀ ماستری و دکتورای خود را درپوهنتون دولتی تاجکستان در رشتۀ "فلا لوژی" به پایان رساند و پس از چند دهه خدمت، سرانجام به اثر بیماری قلبی به عمر ۸۵ سالگی در کابل درگذشت.

محمد ظاهر صدیق

این در حالی‌ست که دکتور محمد ظاهر صدیق ژورنالیست، تحلیل‌گر سیاسی و نویسندۀ افغانستان نیز در جریان همین هفته در شهر سندیاگوی امریکا درگذشت.

محمد ظاهر صدیق هم صدها مقاله و ده‌ها رساله نشر کرده و آخرین مأموریت‌اش در مطبوعات افغانستان به‌عنوان رئیس روزنامۀ کابل تایمز بود که تا سال ۱۳۸۸ ادامه یافت.