سیگار: در حال حاضر بیش از نصف از جمعیت افغانستان از گرسنگی شدید رنج می‌برند

آرشیف، عکس جنبۀ تزئینی دارد.

دفتر بازرس خاص امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) به نقل از برنامه جهانی غذا گفته که در حال حاضر بیش از نصف از جمعیت افغانستان از گرسنگی شدید رنج می‌برند.

سیگار این اظهارات را در تازه‌ترین گزارش سه ماهه خود به کانگرس امریکا در مورد ارزیابی نزدیک به ۱۴۶ میلیارد کمک واشنگتن برای بازسازی افغانستان مطرح کرده‌است.

در گزارش گفته شده که واشنگتن تا کنون بزرگترین کمک کننده بشردوستانه به افغانستان است که تا جنوری ۲۰۲۲ برای امور بشری و پناهجویان افغان در منطقه ۷۸۲ میلیون دالر کمک کرده‌است.

سیگار، بلند رفتن نرخ مواد غذایی، افزایش شمار بی‌جا شده‌های داخلی و بحران اقتصادی پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان را از عوامل عمده بحران بشری و افزایش گرسنگی در افغانستان خوانده است.

بر اساس گزارش سیگار، نزدیک به ۱۹ میلیون شهروند افغانستان در سپتمبر و اکتوبر ۲۰۲۱ از ناامنی شدید غذایی رنج می‌بردند و تخمین زده می‌شود که در زمستان امسال شمار این افغان‌ها به ۲۳ میلیون نفر خواهد رسید.

در گزارش گفته شده که بر اساس تخمین برنامه جهانی غذا و سازمان صحی جهان که بیش از سه میلیون کودک زیر پنج سال در زمستان امسال در افغانستان دچار سوء تغذیه خواهند شد که از این میان یک میلیون کودک با خطر از دست دادن جان‌های شان روبه‌رو خواهند شد.