تصمیم تازه امریکا برای حمایت از متحدان ناتو؛ بایدن به اروپا هزاران سرباز می‌فرستد

بیرق‌های ناتو، امریکا و اوکراین

ایالات متحده برای حمایت از متحدان ناتو به فرستادن هزاران سرباز به اروپا آماده‌گی می‌گیرد.

به تازه‌گی، پنتاگون اعلام کرده که در این هفته حدود سه هزار سرباز به پولند، رومانیا و جرمنی خواهد فرستاد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده گفته است که این تصمیم مطابق مکلفیتی است به‌گفتۀ او مقدس و بر اساس مادۀ پنجم پیمان ایجاد ناتو.

بایدن افزوده است، چیزی‌که در موردش تصمیم گرفته شده، مطابق آن‌چه است که او به همتای روس‌اش ولادیمیر پوتین گفته بود.

بایدن به خبرنگار شبکۀ خبری سی‌ان‌ان گفته است، تا زمانی‌که پوتین به‌گونۀ تهاجمی عمل کند، امریکا تلاش خواهد کرد تا به متحدان ناتو و اروپای شرقی اطمینان دهند که در کنار شان خواهند بود و مادۀ پنجم پیمان ایجاد ناتو یک مکلفیت مقدس است.

جو بایدن رئیس جمهور امریکا حین صحبت با رهبران کشورهای اروپایی

بر اساس این ماده یعنی بند کلیدی دفاعی دوجانبه، زمانی‌که استقلال یا تمامیت ارضی یک عضو ناتو با تهدید روبه‌رو می‌شود، تمامی کشور های عضو ناتو مکلف اند، یکدیگر را یاری رسانند.

در همین‌حال، جن ساکی سخنگوی قصر سفید در نشست خبری دیروزش در این مورد بیشتر گفت: "این‌ها سربازانی نیستند که وارد اوکراین شوند. آن‌ها در اوکراین نمی‌جنگند. این ایالات متحده است که به تعهداتش در مادۀ پنجم پیمان ناتو عمل می‌کند برای حمایت و اطمینان‌دهی به شرکای ما در منطقه."

مسکو دیروز در واکنش به اعلام تازۀ پنتاگون آن را گام‌های مخربی خوانده که به‌گفته اش تنش‌های نظامی را افزایش و فرصت برای تصمیم‌های سیاسی را کاهش می‌دهد.

روسیه مخالف توسعۀ ناتو و طرح پیوستن اوکراین به این پیمان است.

پس از استقرار بیش از صد هزار نیروی روس در نزدیکی مرز اوکراین، هم در داخل اوکراین و هم در بیرون از آن کشور نگرانی‌های در مورد احتمال حملۀ روسیه بر اوکراین به وجود آمده است.

حکومت روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه جزیرۀ کریمیا را جزء قلمرو روسیه کرد، اقدامی‌که با واکنش‌های تند جهانی به همراه شد.

هرچند روسیه می‌گوید که قصد حمله بر اوکراین ندارد، غرب مسکو را متهم می‌کند که برای حملۀ احتمالی در حال آمادگی گرفتن است.

عکسی از ستلایت، حضور نیروها و تأسیسات نظامی روسیه در کریمیا

روسیه در ماه دسمبر از ایالات متحده و ناتو تقاضا کرد که تضمین‌های قانونی الزامی دهند در مورد این‌که اوکراین هرگز به ناتو نخواهد پیوست.

توقف روند استقرار سیستم‌های تسلیحاتی در نزدیکی مرز های اوکراین و این‌که نیروهای ناتو از اروپای شرقی عقب‌نشینی کنند، از خواست‌های دیگر روسیه است.