ترکیه به ارزش ده میلیون دالر کمک‌های بشردوستانه به افغانستان فرستاده است

بیرق ملی ترکیه

کریم کونیک، رئیس جمعیت هلال احمر ترکیه و معاون فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر در سفر سه روزه خود به کابل از جامعۀ جهانی خواست که کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را شدت و دوام بخشد.

آقای کونیک که به منظور نظارت بر آمادگی‌های هلال احمر افغانستان و نهادهای دولتی طالبان پیش از تحویل‌دهی قطار کمک‌های بشردوستانۀ ترکیه به کابل آمده است، امروز "شنبه" در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: "اگر جامعۀ جهانی به سرعت اقدام نکند، این مشکلات چه به شکل مهاجرت و یا اشکال دیگر به کشورهای دیگر هم سرایت خواهد کرد."

آقای کونیک از جامعۀ جهانی خواست تا هرچه زودتر کمک‌های بشردوستانۀ خود را به افراد فقیر، بیوه‌ها، یتیمان و بیکاران در افغانستان برساند.

این مقام غیردولتی کشور ترکیه از رسیدن محمولۀ کمک‌های بشردوستانه کشورش به ارزش ده میلیون دالر در روزهای نزدیک خبر داد که توسط ریلی بنام نیکی به افغانستان خواهد رسید.

این مقام ترکیه همچنین اطمینان داد که پس از این هم کمک‌های این کشور در بخش‌های مختلف برای افغانان ادامه خواهند داد: "بعد از این به عنوان موسسه غیر دولتی سره میاشت کشور ترکیه در بخش‌های آموزش، خدمات صحی سرپناه و گذراندن سختی‌های زمستان کمک‌های بشردوستانۀ خود به افغانستان را ادامه می‌دهیم."

طالبان تا حال در این باره چیزی نگفته اند، اما بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان دو روز پیش در صحبت با رادیو آزادی از همکاری تمامی کشورهایی که اخیراً به افغانستان کمک کرده اند، استقبال کرد.

نگرانی معاون فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر و رئیس هلال احمر ترکیه در حالی مطرح می‌شود که پس از حاکمیت طالبان، بانک جهانی و امریکا دارایی‌های افغانستان را منجمد کردند که به همین دلیل این کشور با بحران اقتصادی روبه‌رو شده است.