امریکا برای اطلاعات در مورد رهبر شاخه خراسان داعش جایزه تعیین کرد

اعلام جایزه ده میلیون دالری بخاطر اطلاع‌دهی در مورد ثناالله غفاری رهبر شاخه خراسان گروه داعش مشهور به شهاب المهاجر از سوی امریکا.

بخش اهدای جایزه برای عدالت وزارت خارجه امریکا گفته است که این پول در بدل معلوماتی داده می‌شود که به اساس آن رهبر شاخه خراسان گروه داعش در افغانستان و آن عده از اعضای این گروه که در ۲۶ اگست سال گذشته در حمله خونبار بر دروازه "ابی گیت" در فرودگاه بین‌المللی کابل دست داشتند، کشته و یا هم محل اقامت‌شان مشخص گردد.

این حمله هنگام بیرون شدن نیروهای خارجی انجام شد که دوره ماموریت‌شان در افغانستان پایان یافته بود.

این حمله مرگبار را که مسئولیت آنرا گروه دولت اسلامی (داعش) به عهده گرفت در آن ۱۳ امریکایی و نزدیک به ۱۷۰ تن از افغان‌ها جان باختند.

به اساس گزارش وزارت خارجه امریکا، شهاب المهاجر در ماه جون سال ۲۰۲۰ میلادی از سوی گروه داعش به عنوان رهبر شاخه خراسان این گروه در افغانستان تعیین گردید.

در اعلامیه‌ای وزارت خارجه امریکا آمده است که وی مسئول تمام حمله‌ها در افغانستان است.

وزارت خارجه امریکا اسم شهاب المهاجر را در سال ۲۰۲۱ میلادی شامل فهرست سیاه دهشت افگنان بین‌المللی کرد.

پس از حاکمیت طالبان در افغانستان گروه داعش برخی از حملات مرگبار را در این کشور انجام داد که در نتیجه این رشته حملات صدها افغان کشته و زخمی شدند.

اما حالا حکومت طالبان می‌گوید که این گروه را سرکوب کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان


ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در مورد به رادیوآزادی گفت: "داعش در افغانستان کدام ریشه ندارد، بیشتر افراد این گروه بازداشت و سرکوب شده اند در مورد رهبر این گروه باید بگویم که رهبر عمومی‌شان در افغانستان وجود ندارد، کدام رهبر منطقوی که است برای بازداشت و سرکوبش امارت اسلامی کافیست و برای آن مستحکم گام می بردارد."

امریکا در حالی برای اطلاع‌دهی در مورد رهبر شاخه خراسان گروه داعش و اعضای آن جایزه ده میلیونی را اعلام کرده که به تازگی در گزارش شورای امنیت ملل متحد آمده است که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان فعالیت‌های هراس افگنی افزایش یافته اند.

در این گزارش همچنان گفته شده است که عبدالله پسر اسامه بن لادن رهبر کشته شده شبکه القاعده در ماه اکتبر سال گذشته برای دیدار با طالبان به افغانستان رفته است.

اما حکومت طالبان این گزارش گروه نظارت شورای امنیت سازمان ملل متحد را رد کرده است.