نداشتن سرمایه و حمایت مالی چالش عمده تیم رباتیک جدید افغانستان

مسئولان تیم روباتیک افغان می‌گویند اعضای این تیم پیش از این به‌گونه پراگنده و انفرادی فعالیت داشتند اما اکنون در یک گروه با هم کار می‌کنند.

تیم رباتیک افغان -گروهی از جوانان خلاق که جای خالی تیم رباتیک دختران افغانستان را در کشور پر می‌کنند.

این گروه ربات سازان ۶ ماه پیش در کابل تشکیل شد.

آغاز به فعالیت این تیم تقریباً همزمان است با سقوط جمهوریت و حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان- برهۀ زمانی‌یی که بر اساس آمار سازمان‌های جهانی بیکاری و ناداری به شدت گلوی مردم را می‌فشارند.

افرادی که این تیم را شکل دادند دارای دانش تخصصی اند.

مسئولان این تیم می‌گویند اعضای تیم رباتیک افغان پیش از این به‌گونه پراگنده و انفرادی فعالیت داشتند اما اکنون در یک گروه با هم کار می‌کنند.

هدف از ایجاد این تیم را کار آفرینی و گردهم آوردن استعدادهای خلاق می‌گویند.

احمد ضیا بشیری معاون تیم رباتیک افغان می‌گوید در این گروه افرادی هم شامل اند که تا سطح ماستری و دوکتورا در هندوستان در این زمینه دانش آموخته اند.

اعضای تیم روباتیک افغان

او به رادیو آزادی گفت:" وقتی این تصمیم را گرفتیم که در افغانستان هم یک تیم داشته باشیم و به نمایندگی از افغانستان در مسابقات جهانی اشتراک بکنیم به ما یک انگیزه پیدا شد و بالاخره شروع کردیم که در جریان این ۶ ماه دستاوردهای خوبی داریم."

به گفته بنیان‌گذاران این تیم شماری از دختران نیز به‌گونۀ غیر مستقیم در فعالیت‌های تیم رباتیک افغان سهیم بودند و در تلاش اند آنان را نظر به علاقمندی‌شان و امکانات جذب این تیم کنند.

چالش عمده فرا راه این گروه ربات ساز نداشتن سرمایه و پشتیبان مالی است.

محمد زکریا عمری از استادان انستیتوت تکنالوژی افغان و از اعضای موسس این تیم می‌گوید بیشتر مصارف خود را از طریق فروش اختراع‌های کارآمدی تامین می‌کنند که در بازارهای افغانستان به‌فروش می‌رسانند مانند دستگاه‌های یو پی اس برای نگهداری برق.


او افزود این تیم نیاز به پشتیبانی مالی بیشتر دارد.

او به رادیو آزادی گفت: " کسانی‌که ما را تمویل کنند وعده می‌دهیم چیزهای را بسازیم که به درد جامعه بخورد و مفید باشد برای جامعه ما و چیز جدید باشد."

در سال‌های اخیر تیم رباتیک دختران افغانستان شهرت و دستاوردهای خوبی در سطح بین‌الملل کسب کردند که در پی سقوط جمهوریت اعضای این تیم از کشور بیرون شدند.