حمله روسیه بر اوکراین چی تأثیراتی بر افغانستان خواهد داشت؟

اوکراین

روسیه چهارشنبه شب حملات به اهداف نظامی در اوکراین را آغاز کرد.

این حملات هرچند شباهت چندانی با تهاجم نیروهای شوروی سابق به افغانستان در دهه‌ ۱۹۹۰ نداشت، اما با این وجود حمله روسیه به اوکراین یادآور تهاجم آن زمان شوروی به افغانستان برای افغانان است.

این حملات واکنش‌های را در افغانستان برانگیخته است.

ولی‌الله شاهین، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، مخالف جنگ و نقض حقوق دیگران هستند.

ویرانی‌های بجا مانده از حمله روسیه به اوکراین

آقای شاهين می‌افزاید: "ما در مجموع با جنگ مخالفیم. هیچ جنگی بین هیچ کس نیست و هیچ کجا شرایط برای جنگ فراهم نشود. حقوق کسی زیر پا گذاشته نشود. همه باید بر اساس احترام متقابل زنده‌گی کنند."

تحلیل‌گران به این باورند که حمله نظامی روسیه به اوکراین و درگیر شدن جهان با این موضوع، بار دیگر باعث می‌شود تا جهان از بحران انسانی و سیاسی در افغانستان چشم‌پوشی کند.

شکریه بارکزی، سفیر پیشین افغانستان در ناروی به رادیو آزادی گفت: "ما بخواهیم یا نخواهیم حمله بر اوکراین به سیاست منطقه تأثیر می‌گذارد، طبیعی است که موضوع و وضعیت افغانستان و بحران انسانی در افغانستان توسط جامعه جهانی به فراموشی سپرده می‌شود."

شکریه بارکزی

صدای چندین انفجار در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه در پایتخت اوکراین و همچنین در میدان هوایی بوریس کیف پس از آن شنیده شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از آغاز عملیات نظامی بزرگ در اوکراین به نام «غیر نظامی‌سازی» خبر داد.

پس از آغاز این عملیات صدای انفجار و تیراندازی در مناطق مختلف اوکراین از جمله شهر خارکیف شنیده شده‌است.