دروس پوهنتون‌های دولتی افغانستان در مناطق سردسیر آغاز شد

آرشیف- دروازه ورودی پوهنتون کابل

پوهنتون‌های دولتی در ولایت‌های سردسیر پس از شش ماه امروز به روی دختران و پسران دانشجو باز شده است.

شهیره الهامی در آخرین سمستر رشتۀ روابط عمومی در پوهنتون هرات است. او امروز شنبه (۷ حوت) پس از شش ماه انتطار و خانه‌نشینی، سر صنف درسی‌اش رفته.

او پس از چهار سال، اکنون جدا از هم‌صنفی‌های پسرش، در صبح زود درس می‌خواند.

از این‌که دروزاۀ پوهنتون به رویش باز شده و فرصت تکمیل دوره لیسانسش‌ را دارد، خوشحال است اما می‌گوید، در روز نخست شمار دختران دانشجو خیلی کم بوده است:‌ "صنف‌ها جدا جدا است، پسران بعد از ظهر و دختران از طرف صبح اند، تعداد دختران خیلی کمتر و محدودتر هم دیده‌ می‌شود یعنی تعدادی که قبلاً به صنف ما بودند، حالا نیستند. وقتی هم که وارد پوهنتون شدیم، از دروازه اصلی حق آمدن را نداشتیم و از یک دروازه دیگر وارد شدیم."

حسیب‌الله احمدزی دانشجوی سمستر پنجم رشتۀ اداره و پالیسی عامه در پوهنتون کابل و از زخمیان حمله داعش بر پوهنتون کابل است.

او که پس از گذشت بیش از یک سال هنوز سلامتش را کامل به دست نیاورده و در راه رفتن مشکل دارد، از باز شدن دوباره پوهنتون خوشحال است:‌ "در تحولات اخیر که شامل تغییر نظام بود، بیشترین تاثیر منفی در بخش تحصیلات عالی گذاشت و بخاطر نرمال‌سازی و ایجاد محیط دوباره در قسمت آموزش و تحصیلات عالی آغاز پوهنتون‌ها نیاز است."

بر اساس تصمیم وزارت تحصیلات عالی طالبان پوهنتون‌های دولتی مناطق سردسیر سر از امروز هفتم حوت به روی دانشجویان باز شده اند.

بر اساس کارشیوۀ این وزارت صنف‌ها و زمان آموزشی دانشجویان دختر و پسر جدا شده؛ دختران از طرف صبح و پسران بعد از ظهر به درس‌های‌شان حاضر شده می‌توانند.

مقامات وزارت تحصیلات عالی طالبان تا زمان نشر این گزارش در باره بازگشایی پوهنتون‌ها با ما صحبت نکردند اما این وزارت یک ماه پیش زمان آغاز فعالیت پوهنتون‌های ولایات گرم‌سیر و سردسیر را اعلام کرد.

این وزارت همچنان گفته بود، دروس دانشجویانی که در کانکور ۱۴۰۰ قبولی پوهنتون‌ها را گرفته‌اند، در ماه حمل سال آینده آغاز خواهد شد.

دانشجویان پوهنتون‌های دولتی در یک سال گذشته به علت‌ همه‌گیری کرونا، جنگ‌ و ناامنی‌ها و پس از آن حاکمیت طالبان خانه‌نشین شده بودند.