افزایش ابتلای کودکان به بیماری سرخکان در ولایت بادغیس

شماری از کودکان مصاب به بیماری سرخکان در شفاخانه ولایتی بادغیس

ریاست صحت عامه بادغیس می‌گوید که در دو ماه گذشته مریضی سرخکان در نزد اطفال در این ولایت به طور چشم‌گیر افزایش یافته است.

بر بنیاد آمارهای این ریاست، در دو ماه گذشته بیش از ۳۴۰ کودک در بادغیس به سرخکان مبتلا شده که از این میان، چهار تن جان باخته اند.

معاون ریاست صحت عامه بادغیس می‌گوید که آمار دو ماهه سرخکان در این ولایت، نزدیک به کل آمار سال گذشته می‌شود. در همین حال برخی از خانواده‌ها در بادغیس می‌گویند که به کودکان‌شان در شفاخانه دولتی این ولایت درست رسیدگی نمی‌شود.

زلیخا سه ساله و رامین شش ماهه که خواهر و برادر استند به تازگی در شفاخانه بادغیس بستری شده اند.

زرمینه ۳۵ ساله مادر این کودکان می‌گوید، دو روز می‌شود که دو طفل خود را از قریه بادروک ولسوالی قادس، به شفاخانه آورده است.

او در صحبت با رادیو آزادی از نبود امکانات صحی در این شفاخانه انتقاد می‌کند: "دیروز ما را به شفاخانه عاجل بردند و پرزه دادند و گفتند که پیچکاری بگیرید. یک پیچکاری را خودشان کار کردند و دیگر دوا را ما از بازار خریداری می‌کنیم. پیشتر هم داکتران آمدند و نسخه نوشته کردند. سرو صدا کردم و به داکتران گفتم که طفل خرد من مشکل تنفسی دارد و باید اکسیجن وصل کنید اما داکتران گفتند که به اکسیجن نیازی نیست."

شمار کودکان مبتلا به سرخکان در ولایت بادغیس رو به افزایش است. روزانه تا بیشتر از پانزده کودک در شفاخانه ولایتی بادغیس در شهرقلعه نو مرکزاین ولایت بستری می‌شوند.

یک کودک مبتلا به بیماری سرخکان در شفاخانه ولایتی بادغیس

داکتر صفی‌الله خادم معاون ریاست صحت حکومت طالبان در بادغیس می‌گوید که در دو ماه گذشته چهار کودک بر اثر بیماری سرخکان در این ولایت جان باخته اند در حالی که در طول سال گذشته، هفت کودک به علت مبتلا شدن به این بیماری جان باخته بودند: "ما در طول سال ۲۰۲۱ در حدود ۳۷۵ واقعه داشتیم و در سال ۲۰۲۲ حدود دو ماه ۳۵۲ واقعه داریم، پس واضح است که امسال نسبت به سال گذشته واقعات سرخکان بسیار بالا است."

معاون ریاست صحت عامه طالبان در بادغیس می‌گوید، بیشتر مبتلایان به سرخکان از ولسوالی‌های قادس و بالامرغاب به شفاخانه آورده می‌شوند؛ ولسوالی هایی که به علت جنگ و ناامنی‌ها تا پیش از سقوط حکومت پیشین، تطبیق واکسین کودکان در آنجا ناممکن بود.

سرخکان یک بیماری ساری است که در فصل زمستان شیوع پیدا می‌کند و بیشتر کودکان زیر پنج سال را مصاب می‌سازد.

شماری از داکتران متخصص در بادغیس هشدار می‌دهند که سرخکان زندگی بسیاری از کودکان این ولایت را تهدید می‌کند.

به گفته داکتر محمد جاوید اخیزی متخصص بیماری‌های کودکان در بادغیس، سرخکان باعث تب شدید، اسهالات، زخم جوف دهن و خارش و بخار جلدی می‌شود. او می‌گوید که اگر به زودی به کودکان مبتلا به سرخکان رسیدگی نشود، جان آنها با خطر روبه‌رو می‌شود: "کوشش شود که اطفال در فصل زمستان که مشکوک استند قرنطینه شوند و در جایی که اطفال مشکوک وجود دارد از رفتن به آنجا اجنتاب شود. به این ترتیب می‌شود که از گسترش سرخکان جلوگیری کنیم. همچنان تغذیه سالم کودکان هم باعث جلوگیری این مریضی می‌شود."

یک کودک مصاب به بیماری سرخکان در شفاخانه ولایتی بادغیس

امسال در حالی بیماری سرخکان در ولایت بادغیس افزایش یافته است که به علت کاهش کمک‌های جهانی، خدمات صحی در این ولایت به شدت کاهش یافته است.

تمام مصارف تداوی در شفاخانه دولتی این ولایت و برخی از ولایات دیگر افغانستان بر دوش مریض‌داران است.

مردم بادغیس می‌گویند به علت ناداری و مشکلات اقتصادی شدید توان خریداری همه دوا و دیگر نیازمندی‌های صحی را ندارند.

با این وضعیت دشوار، زندگی بسیاری از کودکان مبتلا به سرخکان در بادغیس مانند زلیخا و رامین با خطر روبه‌رو است و برای خانواده‌های‌شان فراهم ساختن همه مصارف مریضی دشوار و حتی ناممکن است.