کارمندان پیشین ستره محکمه: ما خواستار گرفتن حق خود هستیم

شماری از کارمندان پیشین ستره محکمه

شماری از کارمندان پیشین ستره محکمه می‌گویند، پس از روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان از وظایف‌شان برکنار شده و حالا در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند.

این کارمندان معترض شکایت دارند که نگهبانان ستره محکمه و دیگر نظامیان حکومت طالبان تجمع اعتراضی‌شان را برهم زده و اجازۀ تداوم اعتراض را به آنان ندادند.

آنان که شمارشان را حدود ۲۰۰ نفر می‌گویند، به روز چهارشنبه در برابر ساختمان ستره محکمه دست به اعتراض زدند.

آنان می‌گویند که با حاکمیت طالبان از وظیفه برکنار شده و حتی حقوق شش ماهه‌شان پرداخت نشده است.

شعیب و خالد مقدم، دو تن از این قاضیان معترض اند.

شعیت می‌گوید: "اینها باید شش ماه حقوق ما را پرداخت کنند و دوم این که ما را به تقاعد سوق کند همین تقاضای ماست."

خالد مقدم گفت که آنها حق شان را می‌خواهند: "متاسفانه که تجمع ما بدون کدام دلیل از سوی نظامیان ستره محکمه و دیگرنظامیان طالبان برهم زده شد ما حق خود را می‌خواهیم و باید برای ما اجرا شود. "

معترضان ادعا دارند که در کنار تحصیل در رشته‌های حقوق و شرعیات تجربۀ کاری چند ساله در نهادهای عدلی و قضایی دارند و طالبان به جای آنان افراد غیرمسلکی را گماشته اند.

پیش از این نیز کارمندان نهادهای عدلی و قضایی به شمول ستره محکمه در پیوند به برکناری‌شان از سوی حکومت طالبان دست به اعتراض زده بودند.

رادیو آزادی تلاش کرد در این مورد نظر مسئولان ستره محکمه و سخنگویان حکومت طالبان را داشته باشد اما آنها دستیاب نشدند.

اما پیش از این ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی در پاسخ به اعتراض قبلی کارمندان نهادهای عدلی و قضایی گفته بود که برخی از قضات به دلیل دست داشتن در بی‌عدالتی‌ها و فساد برکنار شده اند و در باره سرنوشت برخی‌ها گفته بود که تصامیمی گرفته خواهد شد-چیزی که قضات پیشین ستره محکمه آن را رد می‌کنند و تأکید دارند که حکومت طالبان به این اتهام ۲۵۰۰ قاضی را از کار برکنار کرده، اما آنان در این باره آمادۀ حساب‌دهی هستند.

شماری از کارمندان حکومت پیشین که پس از روی کارآمدن حکومت طالبان از وظایف‌شان برکنار شده اند به دلیل مشکلات اقتصادی کشور را ترک کرده و شماری هم به شمول قضات ستره محکمه که تا هنوز در کشور باقی مانده اند، از مشکلات شدید اقتصادی شکایت دارند.