ادعا دو خانواده در شهر کابل: طالبان دو وکیل مدافع را زندانی کرده‌اند

حسیب‌الله رحمانی و ضیاالحق فاضل

اعضای خانواده دو وکیل مدافع در ولایت کابل ادعا می‌کنند که طالبان حسیب‌الله رحمانی و ضیاالحق فاضل را روز دوشنبه خلاف تمام اصول قانون بازداشت و زندانی کردند.

اعضای این خانواده‌ها می‌گویند، این دو وکیل مدافع در حال حاضر در حوزه سوم امنیتی کابل زندانی اند.

آنان در پیامی به رادیو آزادی گفتند که طالبان به درخواست تمیم شنسب این کار را انجام داده‌اند.

اما تمیم شنسب کیست؟

تمیم شنسب کسی‌ست که به اتهام کشتن نیروهای امنیتی پیشین در کابل، برهم زدن نظم عمومی و غصب زمین به ۲۲ سال زندان محکوم شده بود.

شماری از سربازان طالبان

خانواده‌های این وکیلان می‌گویند که وکلای بازداشت شده از سوی طالبان، دعوای حقوقی نصیر احمد شنسب پدر تمیم شنسب را پیش می‌بردند، اما تمیم شنسب برای این‌که جلو کار وکیلان را بگیرد، علیه آنان دعوا باز کرد که در سال ۱۳۹۸ از خانه‌اش دزدی کردند، در حالی‌که آن‌زمان آنان وکیلان مدافع نصیر احمد شنسب نبودند و نه هم او را می‌شناختند.

یکی از اعضای این خانواده‌ها به شرط حفظ هویت‌اش به رادیو آزادی می‌گوید: "زمانی‌که در سال ۱۳۹۸ نصیر احمد شنسب در مقابل تمیم شنسب بود، این دو وکیل مدافع نبودند. در آن سال آنان نه نصیر را می‌شناختند و نه هم تمیم را و در آن قضیه اصلاً دخیل نبودند."

اسنادی‌که خانواده‌های یاد شده به رادیو آزادی فرستادند نشان می‌دهد که وکیلان بازداشت شده در ماه دوم سال ۱۴۰۰ به‌عنوان وکیلان مدافع نصیر احمد شنسب گماشته شدند.

از سعید خوستی سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان در باره این موضوع پرسیدیم، پاسخ نداد، اما خالد زدران سخنگوی قوماندانی امنیه کابل حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، به این نام‌ها کسی در حوزه‌های پولیس کابل زندانی نیستند.

خالد زدران

از آن‌جایی که یک واحد استخباراتی در حوزه سوم امنیتی کابل نیز وجود دارد، برای شفاف‌سازی بیشتر با ریاست استخبارات طالبان تماس گرفتیم، اما مسئولان مطبوعاتی گفتند که در این‌باره معلوماتی ندارند.

اما یکی از دوستان این دو وکیل که نخواست نامش فاش شود، به رادیو آزادی گفت امروز در حالی از دوستان در حبس‌اش در حوزه سوم امنیتی دیدن کرد که تمیم شنسب نیز آن‌جا حضور داشت.

تلاش کردیم با تمیم شنسب نیز صحبت کنیم، اما با تلاش زیاد موفق نشدیم.

تمیم شنسب در سال ۲۰۱۸ در شهر نو کابل نزدیک به ۲۴ ساعت با نیروهای نظامی پیشین به درگیری پرداخت.

او به اتهام غصب یک خانه، کشتن یک افسر پولیس و زخمی کردن شش غیر نظامی و برهم زدن نظم عامه از سوی محکمه در سال ۱۳۹۸ به ۲۲ سال زندان محکوم شد که با حاکمیت طالبان ظاهراً مانند هزاران زندانی دیگر آزاد شده‌است.

با این حال، هیچ منبعی موضوع آزادی او را به علت آمدن طالبان تأیید نکرده‌است.

آن زمان پولیس از خانه تمیم شنسب یک راکت، هفت میل کلاشنیکوف، یک میل پیکا و در کنار آن ۱۴ هزار مرمی، ۱۷ نوع اسلحه دیگر و یونیفورم‌های مختلف نظامی بدست آورد.

در کنار او ۱۷ تن از نزدیکانش نیز هر کدام به ۱۷ سال زندان محکوم شدند، اما آن‌چه پیداست آنان نیز با حاکمیت طالبان از بند رها شدند.