مقام‌ها: داعش به یک تهدید جدی به پاکستان مبدل شده است

حمله انتحاری در مسجد شیعیان در پشاور. مسئولیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفت

پاکستان با تهدید فزایندۀ شاخه خراسان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش مواجه است.

این گروه در سال ۲۰۱۵ میلادی در افغانستان عرض وجود کرد و علاوه بر جنگ با نیروهای خارجی با رقیب خود طالبان نیز درگیرهای داشته است.

شاخه خراسان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش اخیراً مسئولیت سلسله حملات مرگبار در پاکستان را برعهده گرفته که آخرین آن، حمله انتحاری ۴ مارچ بر مسجد شیعیان در پشاور بود. این حمله منجر به کشته شدن حداقل ۶۴ تن و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شد. این مرگبارترین حمله در حدود چهار سال گذشته در پاکستان بود.

به عقیدۀ برخی کارشناسان، داعش اکنون در حال بیرون شدن از پایگاه‌های خود در افغانستان و ایجاد گروه‌های کوچکتر در شهرهای بزرگ پاکستان است.

سمیع یوسف‌زی، خبر‌نگار و کارشناس مسایل سیاسی به رادیو آزادی گفت که داعش هیچ برنامه سیاسی ندارد و به همین دلیل بر خشونت تکیه می‌کند و این تنها ابزار بقای آن است.

به گفته آقای یوسف‌زی، گروه‌های کوچک داعش فرصت بیشتر برای زنده ماندن در شهرهای پرجمعیت پاکستان، نسبت به مناطق کوهستانی شرق افغانستان دارند.

عبدالسعید یک کارشناس دیگر می‌گوید مقامات پاکستانی بیشتر از تحریک طالبان پاکستان که مسئولیت حملات زیاد را در سال گذشته بر عهده گرفته، در مورد حملات داعش نگران هستند.

به گفته سعید، تحریک طالبان پاکستانی معمولاً نیروهای امنیتی پاکستان را در منطقۀ خیبر پختونخوا هدف قرار می‌دهند، اما داعش اهداف نرم را در شهر‌ها و مناطقی که افراد ملکی قربانی می‌شوند، هدف قرار می‌دهد.

افزایش حملات شاخه خراسان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش معظم جا انصاری، رئیس پولیس ایالت خیبر پختونخوا را بر آن داشت تا داعش را نسبت به تحریک طالبان پاکستان یک تهدید بیشتر برای صلح و امنیت در این ایالت، بداند.

حمید میر خبرنگار پاکستانی نیز گفته که تهدید در حال افزایش گروه دولت اسلامی موسوم به داعش نشان می‌دهد که اسلام آباد در سرکوب گروه‌های تروریستی شکست خورده است.