عدم حمایت ۴۹ سناتور جمهوریخواه از احیای توافقنامه هسته‌ای ایران

آرشیف- مجلس سنای امریکا

۴۹ سناتور جمهوریخواه در مجلس سنای امریکا روز دوشنبه گفتند که از توافق جدید ایران و قدرت‌های جهان برای احیای توافق‌نامۀ اتمی سال ۲۰۱۵ با این کشور حمایت نمی‌کنند.

این سناتوران با استناد به گزارش‌های رسانه‌ای در مورد شرط‌های جدید روسیه که امکان دارد توافق مورد مذاکره را با شکست روبه‌رو کند ادعا می‌کنند که حکومت جو بایدن در این شرایط ممکن یک توافقی را بپذیرد که فعالیت‌های اتمی ایران را نتواند مهار کند.

یک مقام ایرانی هم حدود ده روز قبل گفت که مسکو با ارتباط دادن توافق‌نامه هسته‌ای ایران با تعزیرات امریکا علیه روسیه می‌تواند، به گفتگو‌های هسته‌ای تهران صدمه برساند.

قبلاً خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه که خود در کنار رئیس جمهور ولادیمیر پوتین از جمله اهداف تحریم‌های گسترده بر سر تهاجم به اوکراین بوده به خبرنگاران گفته که روسیه خواهان ضمانت کتبی از امریکا در این زمینه شده است.

این اعلام اندکی پس از آن منتشر شد که تهران گفت، با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر نقشه راه برای حل مسائل مربوط به برگزاری مذاکرات با قدرت‌های جهان در ویانا به هدف احیای توافق‌نامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موافقت کرده است.

روسیه یکی از امضأ کننده های اصلی موافقتنامه سال ۲۰۱۵ میلادی هسته‌ای کشور‌های مقتدر جهان با ایران بوده است.

بر اساس این توافق‌نامه، تعزیرات علیه تهران در بدل کاهش برنامه هسته‌ای این کشور رفع شد.

اما ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی این توافقنامه را ترک کرد و تهران هم برخی مواد این توافق‌نامه را نقض نمود.

مذاکرات برای احیای این توافق‌نامه از ماه اپریل سال گذشته به این سو، در ویانا ادامه دارد.

دیگر امضا کنندگان توافق‌نامه هسته‌ای ایران، فرانسه جرمنی، بریتانیا و چین بوده اند.