فیلیپو گراندی: با وجود بحران‌ها در جهان افغانستان فراموش نخواهد شد

فیلیپو گراندی کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان

فیلیپو گراندی کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در جریان سفرش به کابل، در مورد بیجا شده‌های داخلی در افغانستان با مقام‌های طالبان گفتگو کرده.

آقای گراندی دیروز (۲۴ حوت) در توییتر پیام داد که بیشتر گفتگو در مورد کسانی تمرکز داشت که به باور او به فشار از مناطق‌شان بیجا شده اند.

اما او توضیح نداده که هدفش از بیجا شده‌های تحت فشار چه کسانی بوده اند.

فیلیپو گراندی گفته که با طالبان توافق کرده تا بیجا شده‌ها و پناهندگان افغان به صورت داوطلبانه به مناطق‌شان باز گردند.

کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان دوشنبه (۲۳ حوت) به کابل رفت و گفت که با وجود بحران اوکراین و رویداد‌های مهم جهان، افغانستان فراموش جهان نخواهد شد: "اینجا آمده‌ام تا بگویم که تنها مسئله اوکراین نیست. در جهان مسایل و بحران‌های دیگری هم وجود دارند. این رویدادها توجه می‌خواهند و افغانستان برای ما اولویت دارد."

فیلیپو گراندی در روز نخست سفرش به کابل با عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی حکومت پیشین افغانستان دیدار کرد.

آقای عبدالله پس از این دیدار در توییتر گفت که بحث‌هایش با گراندی در مورد پناهندگان و بیجا شده‌های داخلی افغانستان متمرکز بود. او افزوده که از جامعه جهانی خواسته است تا به کمک‌ها با افغان‌های نیازمند ادامه دهد.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، تنها در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۰۰ هزار تن در داخل افغانستان از خانه‌های‌شان بیجا شده اند.

به گفتۀ این سازمان، اکنون شمار مجموعی بیجا شده‌های داخلی در افغانستان به نزدیک سه و نیم میلیون تن رسیده و بیش از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن دیگر هم در پنج کشور همسایه به عنوان پناهجو بسر می‌برند.