حکومت طالبان: هیچ تهدیدی از خاک افغانستان به چین ایجاد نخواهد شد

وزیر خارجه چین در سفرش به کابل با ملابرادر معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان دیدار کرد

چین از دیر زمانی از حضور احتمالی جدایی طلبان اویغور در افغانستان و بازگشت آنها به چین برای ایجاد ناامنی، نگران است.

این حالی است که دفتر ملا عبدالغنی برادر معاون اول رئیس الوزرای حکومت طالبان در خبرنامه‌ای بدون آنکه در آن از اویغور‌ها نام گرفته شده باشد گفته است که به وانگ یی وزیر خارجۀ چین در مورد نگرانی‌هایی پکینگ اطمینان داده شده است.

وانگ یی با ملابرادر معاون رئیس الوزرا و امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ طالبان در کابل دیدار کرد.

او پس از سفر به پاکستان دیروز پنجشنبه به کابل رسید.

هاشم وحدتیار تحلیلگر مسائل سیاسی در امریکا است.

آقای وحدتیار در بارۀ سفر این مقام بلند پایۀ چینی به کابل به این نظر است: "سفر وزیر خارجۀ چین به وساطت اسلام آباد صورت می‌گیرد تا کشور‌های منطقه را وارد تعامل با طالبان بسازد. ملاقات‌های وزیر خارجۀ چین با سران طالبان این پیام را می‌رساند که هیچ نوع همکاری از خاک افغانستان با مسلمانان اویغور در چین صورت نگیرد."

وزیر خارجۀ چین در آستانۀ نشست کشور‌های همسایۀ افغانستان به کابل سفر کرده است.

قرار است این نشست به میزبانی چین هفتۀ آینده در پکینگ برگزار شود و در آن در بارۀ چگونگی کمک با افغانستان زیر حاکمیت طالبان بحث خواهد شد.

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان در رشته تویت‌های گفته است که امیرخان متقی و وانگ یی در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی و ترانزیتی، دهلیز هوایی، صادرات میوۀ خشک، استخراج معادن و نقش افغانستان در دهلیز اقتصادی «کمربند و جاده» گفتگو کردند.

وزیر خارجۀ چین با سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخلۀ طالبان هم دیدار کرده است کسیکه نامش هنوز در لیست‌های سیاه امریکا و ملل متحد درج است.

وزارت داخله طالبان در توییتر نوشته است که سراج الدین حقانی به وانگ‌یی گفته که امنیت در افغانستان به معنی امنیت در چین و منطقه است.

او اطمینان داده است که حکومت طالبان به موافقتنامۀ دوحه متعهد است و آن اینکه از افغانستان به هیچ کشوری تهدید نخواهد بود.