احمد مسعود: گفتگوها به نتیجه نرسید جنگ علیه طالبان ادامه می‌یابد

احمد مسعود، رهبر جبهۀ مقاومت ملی

احمد مسعود، رهبر جبهۀ مقاومت ملی که بر ضد رژیم طالبان شکل گرفته می‌گوید، گفت‌وگوهای صلح با طالبان نتیجه نداد و به همین دلیل تداوم جنگ را اعلان می‌کند.

آقای مسعود در یک پیام ویدیویی‌‌که پنج‌شنبه شب به مناسبت نوروز نشر شد، گفته است، طالبان نمی‌خواهند میکانیزم و راه حلی را بپذیرند که مشکل افغانستان را به گونۀ بنیادی به پایان می‌رساند.

آقای مسعود هشدار داد، تا زمانیکه طالبان به یک حکومت قابل قبول همه و بر اساس رای و ارادۀ مردم موافقت نکنند، به مقاومت و مبارزه علیه‌شان ادامه می‌دهد: "برای اینکه آنان را متوجه نیاز امروزی افغانستان بسازیم، هیئت علما و تیم مذاکراتی ما همرایشان مفصل بحث کردند، اما متاسفانه حرف طالبان جز دو مسئله که یکی تسلیمی و دیگرش بیعت دیگر چیزی نبود."

احمد مسعود رهبر جبهۀ مقاومت ملی طالبان را متهم کرد که با وجود اعلان عفو عمومی افسران و سربازان حکومت پیشین را بازداشت و شکنجه می‌کنند و به قتل می‌رسانند. ادعایی که طالبان پیش از این آن را رد کرده و گفته اند که آنان فرمان عفو عمومی را عملی کرده اند.

اما احمد مسعود این کار طالبان را جنایت جنگی می‌داند و از سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بشری می‌خواهد که از حقوق بشری در افغانستان نظارت قوی کند.

آقای مسعود ادعا می‌کند که طالبان تعهدشان به جامعۀ جهانی را مبنی بر قطع رابطه با گروه‌های تروریستی نقض کرده و اکنون افغانستان به پناه‌گاه امن تروریستان جهانی مبدل شده است. به گفته او، گزارش‌های موثقی وجود دارند که گروه‌های مانند القاعده به حمایت حاکمان کنونی مرکزهای آموزشی‌شان را در افغانستان افزایش داده اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان از یک سو موضوع حضور تروریستان خارجی در افغانستان را رد می‌کند و از سوی دیگر در واکنش به اظهارات احمد مسعود می‌گوید، دیگر بهانه‌ای برای ادامۀ جنگ وجود ندارد: "اگر آنان به فکر وضعیت قبل از تحولات باشند، اکنون آن وضعیت تغییر کرده است. درستش این است که آنان به عنوان یک شهروند افغانستان بیایند و در کشور خود زندگی‌شان را سپری کنند. به موقف‌شان احترام می‌شود."

طالبان و جبهۀ مقاومت ملی پیش از این تأیید کرده بودند که در ایران با هم دیدار کردند، اما گفت‌وگوهای شان نتایج مثبتی را در پی نداشت.

گزارش‌هایی هم از مذاکرات سران هر دو طرف در روسیه منتشر شد، اما این موضوع به گونۀ رسمی تأیید نشد.