خواست وزیر خارجه قطر از طالبان: به دختران افغان اجازه دهید تا تحصیل کنند

آرشیف- یک مکتب دخترانه

قطر در واکنش به تصمیم حکومت طالبان در پیوند با بسته ماندن درب مکتب‌ها به‌روی دختران بالای صنف ششم، از طالبان خواسته است تا به دختران اجازه آموزش دهند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه تازه خود با تلویزیون ان بی سی گفته که تصمیم طالبان در پیوند با اجازه ندادن دختران به مکتب آنان را تکان داده است: "ما از اتفاق دو روز پیش تکان خوردیم. ما نگرانی و ناراحتی عمیق خود را با آنان در میان گذاشتیم و از آنان خواستیم که تصمیم خود را تغییر دهند."

عبدالرحمن آل ثانی همچنین از طالبان خواست تا به وعده‌های خود به جامعه جهانی عمل کنند، دختران را به مکتب اجازه دهند و نیز یک حکومت فراگیر تشکیل دهند.

قطر کشوری است که برای ماه‌ها میانجی‌گری در روند صلح بین طالبان و ایالات متحده و سپس بین طالبان و مقام‌های جمهوری مخلوع افغانستان بوده است.

رادیو آزادی تلاش کرد تا دیدگاه سخنگوی وزارت معارف طالبان را در این باره داشته باشد، اما او گفت که از ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت یا معاونانش اطلاعات بگیریم، اما آقای مجاهد و نه معاونانش به تماس‌های مکرر ما پاسخ ندادند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر

پیش از این، مقام ‌های وزارت معارف طالبان در یک نشست خبری گفته بودند که دانش آموزان دختر پس از تصمیم گیری در باره لباس مکتب، اجازه رفتن به مکتب را خواهند داشت.

مقام‌های حکومت طالبان وعده داده بودند که در آغاز سال تحصیلی به همه دختران در بخش‌های سردسیر کشور به مکتب بروند، اما همگام با به صدا در آمدن زنگ مکتب در روز سوم ماه حمل، آنان از تصمیم خود عقب نشینی کردند و گفتند که تا اطلاع بعدی درهای مکتب ‌ها بروی آنان بسته خواهد بود.

این اقدام طالبان واکنش‌های متفاوتی را در داخل و خارج از کشور به همراه داشت.