نشست اعتراضی زنان در کابل؛ مکاتب باید به روی تمام دختران باز شوند

نشست خبری اعتراضی از سوی موسسه "زنان افغان برای صلح و آزادی" در کابل برگزار شد.

به ادامه اعتراض‌ها بر تصمیم طالبان به مانع شدن از مکتب رفتن دختران بالاتر از صنف ششم, روز یکشنبه نشست خبری اعتراضی از سوی موسسه "زنان افغان برای صلح و آزادی" در کابل برگزار شد.

خواست برگزار کنندگان و اشتراک کنندگان این نشست خبری بازگشایی ‌دروازه‌های مکاتب به روی دانش آموزان دختر دوره‌های متوسطه و لیسه است.

تورپیکی مومند معاون موسسه زنان افغان برای صلح و آزادی در این باره به رادیو آزادی گفت: "تقاضای آخر ما این است که هرچه زودتر بدون قید و شرط بخاطر این‌که کدام چیز قانونی ندارد که مکاتب بسته باشد، می‌خواهیم که دروازه‌های مکاتب باز باشد."

اسرا رسولی یک تن از اشتراک کنندگان این نشست دانش آموختن مرد و زن را از دستورهای دینی و اسلامی دانست. او به رادیو آزادی گفت: "امارات اسلامی کفاره مانع شدن فرض را نه در پیش خداوند و نه در پیش ملت پرداخته می‌تواند."

او همچنان تاکید کرد حکومت طالبان با بسته نگهداشتن دروازه‌های مکاتب به روی دختران تعهدات ملی و بین‌المللی خود را کنار گذاشته است.

در همین حال شگوفه یک تن از دانش آموزان صنف نهم در کابل می‌گوید: "به امارت اسلامی صدا می‌زنیم که بخاطر پیشرفت ما دروازه مکاتب را باز کند و به جامعه جهانی صدا می‌زنیم که ما را حمایت کند و دختران را از حق تعلیم محروم نکنند."

معصومه ایوبی هم یک تن از آموزگارانی است که به این عملکرد طالبان اعتراض دارد.

او به رادیو آزادی گفت:" طالبان چه مفکوره دارند؟ این‌ها از زنان افغانستان چه می‌خواهند؟ ما می‌بینیم که تقریباً پنجاه و چند کشور اسلامی است در کدام کشور و جامعه بوده که زنان
مثل زنان و دختران افغان از درس و تعلیم دور مانده باشند؟"

یک روز پیش از آغاز سال تعلیمی جدید حکومت طالبان وعده کرده بود که دروازه‌های مکاتب به روی تمام دختران باز خواهد شد اما در نخستین روز آغاز سال تعلیمی جدید دختران بالاتر از صنف ششم با چشمانی پراشک به خانه‌های خود برگشتانده شدند.

پس از آن تا ا مروز اعتراض‌ها و واکنش‌های ملی و بین‌المللی در این زمینه جریان دارد.

رادیو آزادی خواست دیدگاه تازۀ حکومت طالبان را در مورد داشته باشد اما سخنگویان آن تا زمان نشر این گزارش پاسخ ارائه نکردند اما پیشتر از آن وزارت معارف گفته بود که چگونگی پوشش دانش آموزان دختر هنوز مورد بحث است و پسانتر دختران بالاتر از صنف‌های ششم را اجازه خواهند داد که به مکتب بروند.