پیشرفت در گفتگوهای هیئت های اوکراین و روسیه در ترکیه

گفتگوها میان هیئت های اوکراین و روسیه در ترکیه

گفتگو‌ها میان نماینده‌های اوکراین و روسیه که به میزبانی ترکیه در استانبول دیروز (۲۹ مارچ) برگزار شد، با برخی پیشرفت‌ها همراه شده است.

اگر دو جانب به توافق برسند، دیپلمات‌ها و شاید رهبران اوکراین و روسیه تا حدود دو هفته دیگر با هم دیدار کنند.

هیئت اوکراین در نشست دیروز (۲۹ مارچ) در استانبول گفت که بی‌طرفی را می‌پذیرد.

دیوید آراخامیا عضو هیئت مذاکره کننده اوکراین، در نشست خبری در استانبول گفت که هیچ کس نباید مانع عضویت کشورش در اتحادیه اروپا شود: "ما با توافقی نشست را پایان دادیم که البته در آغاز تطبیق نمی‌شود. اینکه تمامی کشور‌های تضمین کننده نباید با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا مخالفت کنند بلکه شمولیت در اتحادیه اروپا را به زودی مورد حمایت قرار دهند."

همزمان با این الکساندر فومین معاون وزارت دفاع روسیه به خبرنگاران در مسکو گفت که برای افزایش اعتماد دوجانبه و ایجاد وضعیت مناسب برای مذاکرات آینده، تصمیم گرفته شد که حملات نظامی در کی‌یف و چیرنییف اوکراین کاهش یابد.

در یک اقدام دیگر، چهار کشور اروپایی که از اوکراین حمایت می‌کنند، به اخراج ۴۳ دیپلمات روسی از کشور‌های‌شان دستور داده اند.

بر اساس این اقدام‌ها که دیروز (۲۹ مارچ) اعلام شد، ۲۱ دیپلمات روسی از بلجیم، ۱۷ دیپلمات از هالند، ۴ دیپلمات از آیرلند و یک دیپلمات هم از جمهوری چک اخراج می‌شوند.

برای این دیپلمات‌های روسی که به جاسوسی در جریان جنگ اوکراین متهم شده اند، حداکثر دو هفته فرصت داده شده تا حوزه اتحادیه اروپا را ترک کنند.