افزایش بهای مواد خوراکی در آستانه فرارسیدن ماه رمضان در کابل

مندوی شهر کابل

در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، شماری از باشندگان کابل شکایت دارند که بهای مواد خوراکی در تناسب با روزهای پیش باز هم افزایش یافته است.

شماری از مردم که می‌خواهند برای رمضان آمادگی بگیرند برای خرید مواد خوراکی به یکی از بازارها در ناحیه هشتم شهر کابل آمده اند.

حسیب‌الله یکی از خریداران با شکایت از افزایش بهای مواد خوراکی به رادیو آزادی گفت: "ماه رمضان یک ماه پر فضیلت است. با رسیدن این ماه در اکثر کشورهای اسلامی بهای مواد خوراکی کاهش پیدا می‌کند اما در افغانستان برعکس است."

یما یک باشنده دیگر از حکومت طالبان می‌خواهد تا جلو گران فروشی و احتکار را بگیرند: "هر سال با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تاجران مواد خوراکه را احتکار می‌کنند و قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا می‌کند حکومت طالبان باید این اجازه را به آن‌ها ندهد."

همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان هر ساله بهای مواد خوراکی در افغانستان افزایش یافته و این مسئله سبب نگرانی مردم می‌شود.

عموم مردم بیشتر انگشت انتقاد بر تاجران مواد خوراکی می‌گیرند که بهای مواد را افزایش می‌دهند.

اما اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می‌گوید که روز گذشته در نشست با اتحادیه مواد خوراکی از آنان خواسته است که در ماه رمضان از مردم سود اندک بگیرند.

یونس مومند سرپرست این اتاق به رادیو آزادی گفت: "ما به تاجران گفتیم که با مفاد اندک و یا بدون مفاد در ماه مبارک رمضان مواد را بفروشند تصمیم اتاق تجارت همین است که در ماه رمضان مفاد کمتر گرفته شود."

آقای مومند اما گفت که بازرگانان نیز با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند، از جمله انتقال پول به کشورهای جهان و بلند رفتن بهای روغن و آرد در بازارهای منطقه و جهان بخش از این مشکلات است.

مواد خوراکی

نعمت‌الله بارکزی رئیس نشرات شاروالی کابل می‌گوید در ماه رمضان از بهای مواد خوراکی نظارت می‌شود: "امسال ماه مبارک رمضان زمانی که میاید ما قبلاً نرخنامه دادیم و انشاالله دربخش کنترل قیم با توجه با نرخ اسعاررکاری می‌شود که بر مردم ظلم نخواهد شد."

اما آقای بارکزی نگفت که در صورت تخطی با متخلفان چه برخورد می‌شود.

امسال روزه در حالی فرا می‌رسد که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان بربنیاد گزارش‌های سازمان ملل متحد میزان بیکاری افزایش یافته و بیشتر مردم با وضعیت بد اقتصادی روبرو بوده و توان خرید مواد خوراکی را ندارند.

به اساس معلومات برخی دکانداران مواد خوراکی، بهای یک بوری آرد ۵۰ کیلویی که هفته گذشته ۲۲۵۰ افغانی بود حالا به ۲۴۵۰ افغانی بهای یک بشکه ۱۶لیتره روغن که ۲۶۰۰ افغانی بود اکنون ۲۷۵۰ و بهای یک بوری برنج سه ونیم سیره که هفته گذشته ۲۵۰۰ افغانی بود در بازارهای امروز کابل ۲۶۵۰ افغانی افزایش یافته است.