آزار و اذیت هنرپیشه های زن در محیط سینمای ایران

ده ها هنرپیشه سینما و کارکنان زن در شرکت‌های تولید فیلم ایران از کمپاین برای افشای بدرفتاری، باجگیری و آزار و اذیت جنسی حمایت کردند.

این کمپاین از چند روز به این سو، زیر عنوان "من هم" ادامه دارد.

آنها مدعی اند که در صنعت سینمای ایران عدهٔ از زورمندان اند که با سوء استفاد از موقف خود زنان را تهدید می‌کنند و یا با آنها بدرفتاری جنسی می‌نمایند.

زنان سینماگر ایران در این اعلامیه شان که توسط ترانه علیدوستی، هدیه تهرانی، پرینا ایزدیار و تعداد دیگر از هنرپیشه ها امضا شده هم تقاضا گردیده که به اعمال سیستماتیک خشونت پایان داده شود و در کنار آن با متخلفین و افرادیکه علیه زنان بدرفتای می‌کنند برخورد قانونی صورت گیرد.

شقایق نوروزی سازمان دهنده کمپاین "من هم" و گردانندهٔ صفحه اینترنتی آن به رادیو فردا بخش فارسی رادیو آزادی گفت: "همانطوریکه در بیانیه به آن اشاره شد چندین بار مسئله باج گیری یاد آوری شده که خشونت جنسی یک موضوع خیلی پیچیده است. در اعلامیه آمده که از حمله بر معاشات ما گرفته تا کار و امنیت ما را تهدید می‌کند. بناءً این در سینما شکل پیچیدهٔ را به خود گرفته است."

بر اساس گزارش با وجود وضع محدودیت‌های رژیم ایران، ده‌ها زن در فیلم ها و سریال ها کار می‌کنند.

تعدادی از آنها برندهٔ جوایز هم شده اند.

فیلم "فروشند" به کارگردانی اصغر فرهادی که در آن ترانه علیدوستی نقش بازی کرده در سال ۲۰۱۷ میلادی جایزه اسکار در بخش فیلم‌های غیر انگلیسی را به دست آورد.