بحران سیاسی در پاکستان؛ عمران خان به عنوان سرپرست به کارش ادامه می‌دهد

آرشیف- عمران خان صدراعظم پاکستان در کنار برخی از مقام های ملکی و نظامی این کشور

به دنبال بحران سیاسی در پاکستان، عارف علوی رئیس جمهور این کشور گفته که عمران خان تا تشکیل حکومت موقت به عنوان صدراعظم سرپرست به کارش ادامه خواهد داد.

عارف علوی امروز (۴ اپریل) در توییتر نوشته که بر اساس قانون این‌کشور عمران خان تا هنگام تشکیل حکومت موقت به کار به عنوان صدراعظم سرپرست ادامه خواهد داد.

به نقل از روزنامه پاکستانی دان، امروز دوشنبه دارالانشاء کابینه پاکستان دستوری را صادر کرد که بر اساس آن عمران خان از حضور در دفتر مقام صدارت آن کشور به صورت فوری بازداشته شده است.

با این هم در ماده ۹۴ قانون اساسی پاکستان آمده که رئیس جمهور می‌تواند از صدراعظم بخواهد که تا هنگام تعیین شدن جانشینش به کار ادامه دهد.

جنجال‌های سیاسی از ماه‌ها در پاکستان ادامه داشته اما اکنون مخالفان سیاسی تلاش کردند تا عمران خان در نتیجه رای عدم اعتماد پارلمان برکنار شود.

خان دیروز (۳ اپریل) مخالفان سیاسی‌اش را متهم کرد که در تبانی با امریکا برای سرنگونی حکومت او تلاش کرده اند: " اقدام برای تغییر رژیم، تلاش در برابر ۲۲۰ میلیون شهروند پاکستان بود. اقدام برای رای عدم اعتماد، آجندای خارجی بود که در بیرون طرح ریزی و در نهایت رد شد."

بیشتر در این باره: عمران خان: احزاب مخالف در تبانی با امریکا در تلاش برکناری ام از قدرت اند


اما برخی‌ها با این اظهارات عمران خان مخالف اند، از جمله افراسیاب ختک سناتور پیشین و آگاه امور سیاسی در پاکستان. او به رادیو آزادی گفت: "در سیاست پاکستان در سال‌های گذشته، احزاب مذهبی سیاسی، از این شعار خیلی استفاده کردند. اما واقعیت ندارد که کسی از بیرون قصدی برای کنار زدن حکومت عمران خان تلاش داشته باشد. در اصل حکومت آقای عمران خان تا حدی قدرتمند نبود که سیاست خارجی پاکستان را تعیین می‌کرد. سیاست خارجی پاکستان عمدتاً از سوی جنرال‌های ارتش تا هنوز تعیین شده است."

بحران سیاسی اکنون قضیه را به ستره محکمه پاکستان کشانده زیرا بحث در مورد قانون اساسی مطرح است و باید عالی‌ترین محکمه تصمیم گیرد که عمران خان از قانون سرپیچی کرده یا اینکه در واقع مسئله مداخله خارجی وجود داشته است.

بیشتر در این باره: ستره محکمه پاکستان نشست استماعیه در باره جنجال سیاسی اخیر این کشور برگزار می‌کند

خبرگزاری رویترز به نقل از فواد چوهدری وزیر اطلاعات پاکستان گزارش داده که انتخابات زود هنگام ظرف ۹۰ روز آینده برگزار خواهد شد.

چوهدری هم گفته که مخالفان سیاسی از ماده پنجم قانون اساسی تخطی کرده اند و خواسته اند در تبانی با یک قدرت خارجی، رژیم را تغییر دهند.

اکنون بر اساس قانون اساسی پاکستان، باید حکومت موقت ایجاد شود و اینکشور را به سوی انتخابات زود هنگام سوق دهد. در قانون اساسی پاکستان آمده که در حکومت موقت باید مخالفان سیاسی هم سهم داشته باشند.

در حال حاضر هشدار از بی‌ثباتی در پاکستان بیشتر شده و به گزارش خبرگزاری اسوشیتید پریس، قیود بر گشت و گذار در اسلام آباد نافذ شده است.

در تاریخ حدوداً ۷۵ ساله پاکستان تا اکنون هیچ صدراعظمی دوره کاری پنج ساله‌اش را تکمیل نکرده و این کشور همواره شاهد چنین تحولات و بحران‌های سیاسی بوده است.