جلسه ستره محکمۀ پاکستان بی نتیجه پایان یافت

ساختمان ستره محکمه پاکستان

جلسۀ ستره محکمۀ پاکستان بدون فیصله ای پایان یافت.

انتظار می رفت که در جلسۀ امروز در مورد قانونی بودن تلاش عمران خان صدراعظم این کشور برای جلوگیری از هدف مخالفان سیاسی برای برکنار کردنش فیصله شود.

قرار است که ستره محکمۀ پاکستان به روز چهارشنبه بار دیگر جلسه برگزار کند، برای فیصله در مورد قانونی بودن اقدامات سیاسی که سبب شد اسامبلۀ ملی منحل و طرح انتخابات تازه مطرح شود.

محکمه باید تصمیم بگیرد که قاسم سوری، معاون اسامبلۀ ملی و عضو حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان قانون اساسی را نقض کرده است یا نه.

قرار بود که رای گیری در مورد عدم اعتماد به عمران خان در سوم ماه اپریل برگزار شود، اما قاسم سوری این تصمیم را در تضاد با قانون اساسی پاکستان و بخشی از توطئه خارجی خواند و رای گیری هم برگزار نشد.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، اگر رای گیری برگزار می شد، عمران خان یقیناً کرسی صدارت را از دست می داد.

اما اقدام سوری سبب شد که عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان پارلمان را منحل کند و دستور انتخابات در ظرف نود روز را دهد.

حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان هفتۀ گذشته اکثریت کرسی ها در پارلمان پاکستان را از دست داد.

مخالفان سیاسی عمران خان او را به سوء مدیریت اقتصادی و سیاست خارجی متهم کرده اند و از ستره محکمۀ پاکستان خواستند که فیصله کند که جلوگیری از رای گیری مطابق قانون اساسی است یا نه.

ستره محکمه هم در این مورد نخستین جلسه اش را در چهارم اپریل آغاز کرد.

شماری از تحلیلگران سیاسی می گویند که رابطۀ عمران خان با اردوی قدرتمند پاکستان خراب شده.

افراسیاب ختک، سناتور پیشین در پاکستان و تحلیلگر مسائل سیاسی به تازگی در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت: "اصلاً آقای عمران خان در نتیجۀ انتخابات ۲۰۱۸ بر کرسی صدارت تکیه زد. بسیاری از احزاب سیاسی مخالف پاکستان در آن زمان گفتند که انتخابات عادلانه نبود و جنرال‌ها به نفع عمران خان مداخله کرده بودند و از قانون انتخابات تخطی شده بود."

حمایت اردو برای به قدرت رسیدن هر حزب در پاکستان مهم است.

عمران خان همیشه گفته است که از حمایت اردو برخوردار نیست.

اردو نیز تاکید کرده است که در پروسۀ سیاسی هیچ گونه دخالتی ندارد.

عمران خان همچنان مدعی شده است که بخاطر روابط نزدیکش با روسیه و چین، ایالات متحده طرح رای عدم اعتماد علیه او را برنامه ریزی کرده است.

اما واشنگتن این اتهام را رد کرده است.