ناتو می‌خواهد به اوکراین سلاح و مهمات کمک کند

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو

وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو به روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۶ و ۷ اپریل) نشستی را در مورد اوکراین در بروکسل پایتخت بلجیم برگزار می‌کنند.

سرمنشی ناتو دیروز سه‌شنبه در یک نشست خبری در آستانۀ دیدار وزیران خارجه کشورهای عضو این پیمان گفت که روسیه برای حملۀ تازه بر شهر دونباس آمادگی می‌گیرد.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو گفت که نیروهای روسی در بیرون شهر کی‌یف تنظیم می‌شوند و مهمات شانرا جمع آوری می‌کنند.

ستولتنبرگ گفت که روسیه شاید ظرف چند هفته اقدام به حمله تازه کند و تا آن هنگام، ناتو فرصت دارد که با نظامیان اوکراین همکاری کند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، نیروهای روسی را متهم کرده که حداقل ۳۰۰ تن را در شهر بوچا کشته اند.

به گفته او، در سایر مناطق اوکراین هم جنایت‌های جنگی از سوی نظامیان روسی صورت گرفته است.

سرمنشی ناتو هم روز سه‌شنبه در سخنرانی‌اش گفت که شاید جنایت‌های بیشتر از تصور از سوی نیروهای روسی در اوکراین صورت گرفته باشد: "فکر می‌کنم چیزی را که واقع شده، ندیده ایم. زیرا هنوز هم بخش‌های زیادی در دست روسیه قرار دارند. اما اگر نیروهای روسی از این مناطق بیرون شوند و سربازان اوکراینی آنجا‌ها را دوباره بگیرند، ترس دارم که آنها گورهای دسته جمعی زیادی را خواهند دید. جنایت‌های زیادی در این جا‌ها صورت گرفته که مثال‌های دیگری از جرایم جنگی اند."

بیشتر در این باره: اوکراین روسیه را در شهر بوچا به نسل کشی متهم کرد


به گفته سرمنشی ناتو، وزیران خارجه کشورهای عضو امروز چهارشنبه و فردا پنجشنبه در این مورد گفتگو خواهند کرد که مهمات، وسایل ضد تانک و نیازمندی‌های صحی را به اوکراین بفرستند.

انتظار می‌رود در یک بخش این نشست دو روزه، دیمیترو کولیبا وزیر خارجه اوکراین هم اشتراک کند.