ستره محکمه پاکستان تصمیم عمران خان برای ماندن در قدرت را خلاف قانون اساسی دانست

عمران خان

ستره محکمه پاکستان از تلاش عمران خان، صدراعظم پاکستان برای ماندن در قدرت جلوگیری کرد و در ۷ اپریل حکم داد که اقدام برای ممانعت از رای عدم اعتماد مجلس ملی خلاف قانون اساسی است.

عمران خان و متحدانش سعی کردند که با انحلال پارلمان، از طرح عدم رای اعتماد که به نظر می‌رسید او را از قدرت خلع می‌کرد، جلوگیری کنند.

در حکم ستره محکمه پاکستان آمده که پارلمان دوباره احیا شود.

به دنبال صدور حکم ستره محکمه، شب گذشته هزاران تن از اعضای احزاب مخالف عمران خان در جاده ها بر آمدند و از این حکم استقبال کردند. آنها برای حمایت از احزاب شان هم شعار سر دادند.

پنج قاضی ستره محکمه پاکستان پس از برگزاری چهار جلسه با اکثریت مطلق به احیای پارلمان دستور دادند.

عمر عطا باندیال قاضی القضات پاکستان گفته است که تصمیم نایب اول رئیس مجلس نمایندگان آن کشور در مغایرت با قانون اساسی بوده است.

احسان بهون رئیس انجمن وکلای ستره محکمه پاکستان پس از اعلام حکم، گفت که قانون اساسی کشورش در نهایت پیروز شد: "به مردم مبارکباد می‌گویم که امروز برتری قانون اساسی بر جا شد. اجازه دهید بگویم که این تنها پیروزی یک حزب سیاسی نبود، بلکه پیروزی قانون اساسی پاکستان است."

بر اساس حکم ستره محکمه، اجلاس بعدی پارلمان پاکستان روز شنبه برگزار می‌شود که در مورد رای عدم اعتماد به عمران خان تصمیم خواهد گرفت.

اگر احزاب مخالف برنده شوند، برای صدراعظم جدید رای گیری خواهد شد.

بر بنیاد قانون اساسی پاکستان، انتخابات باید ظرف سه ماه برگزار شود اما کمیسیون انتخابات پاکستان در نامه به رئیس جمهور گفته که ممکن نیست انتخابات را پیش از ماه اکتوبر برگزار کند، یعنی حدود شش ماه بعد.

شهباز شریف رئیس حزب مسلم لیگ نواز

شهباز شریف رئیس حزب مسلم لیگ نواز از تصمیم ستره محکمه استقبال کرده و آنرا پیروزی عدالت و احیای قانون خوانده است.

شریف گفته که متحدانش او را به عنوان صدراعظم آینده پاکستان نامزد کرده اند اما در صورتی که عمران خان از سوی پارلمان رای عدم اعتماد بگیرد.

خان گفته که به مبارزه تا آخرین نیرویش ادامه می‌دهد. قرار است او امروز سخنرانی خطاب به ملت داشته باشد.

عمران خان اکثریت در پارلمان را هفته گذشته از دست داد و با رای عدم اعتماد روبه‌رو شد.

او اتهام وارد می‌کند که گویا احزاب مخالف در تبانی با امریکا برای برکناری‌اش دست و آستین بالا زدند اما وزارت خارجه امریکا این اتهام را رد کرده و آنرا بی‌بنیاد دانسته است.