برخی باشنده های غور: معتادان شب هنگام دست به دزدی خانه‌ها می‌زنند

آرشیف- شماری از افراد معتاد به مواد مخدر

غلام سخی ۳۲ ساله باشنده شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور از سرقت وسایل خانه اش شکایت دارد.
او به رادیو آزادی گفت که حدود دو هفته پیش شب هنگام چند معتاد مواد مخدر کپسول گاز و کراچی دستی خانه اش را دزدیدند.

او در ادامه گفت: "معتادین زیاد شده شب هنگام به خانه های مردم می آیند و هرچه که در دستشان بیاید مثل کراچی، موتور سایکل، کپسول های گاز و غیره را به سرقت می‌برند. از هر لحاظ به جامعه و مردم اینها تهدید هستند. تا جایی که آگاه شده ایم شفاخانه معتادین در غور بسته است."

برخی از باشندگان غور پیشنهاد می‌کنند که یکی از گزینه ها برای بیرون رفت از این مشکل دوباره فعال شدن کلینیک ۲۰ بستر ترک اعتیاد غور است.

حدود سه ماه پیش کلینیک ۲۰ بستر ترک اعتیاد غور به علت مشکلات مالی بسته شد.

برخی از معتادان هم خواستار فعال شدن دوباره این کلینیک اند.
گل محمد ۴۰ ساله ده سال پیش در ایران معتاد به مواد مخدر شده بود. او گفت: "می‌خواهیم کلینیک ها باز شوند و ما بتوانیم عمل خود را ترک کنیم و به دنبال روزگار خوب باشیم و راحت با فرزندان خود زندگی کنیم."

برخی از فعالان مدنی می‌گویند که افزایش فقر یکی از عوامل اصلی روی آوردن جوانان به مواد مخدر است.

پارسا یک فعال مدنی غور می‌گوید: "با گذشت هر روز مردم که با فقر و چالش های متعددی دست و پنجه نرم میکنند خیلی های شان وابسته به مواد مخدر می شوند. از مسئولین حکومتی و نهاد هایی که در این بخش کار و فعالیت می‌کنند انتظار داریم که جلو آن معضل که منجر به بدبختی های بزرگتری در جامعه می‌شود گرفته شود. در راستای تداوی معتادین کلینیک ها و شفاخانه ها را تمویل نمایند و از این بحران که جامعه را تهدید می‌کند جلوگیری صورت گیرد."

آرشیف- افراد معتاد به مواد مخدر

محمد عمر لعل زاد مسئول شفاخانه ۲۰ بستر ترک اعتیاد غور به رادیو آزادی گفت که اکنون هفته دو بار برای معتادان ادویه تجویز می‌شود اما دوره ۴۵ روزه تداوی را در خانه های شان سپری می‌کنند.

او گفت: "شفاخانه معتادین بعد از ماه جدی سال گذشته بخش بستری آن بخاطر عدم مواد اعاشه غیر فعال شده است و در شفاخانه معتادین ادویه کافی موجود می‌باشد. معضل شفاخانه معتادین را به مرکز گزارش دادیم اما برای ما هدایت دادند تا رسیدن بودجه و تا امر ثانی مریض ها را به بستر نگیرید."

پس از سقوط نظام جمهوریت و بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان اکثر کلینیک های ترک اعتیاد در سراسر کشور دچار مشکلات مالی شدند و دوره های تداوی برای معتادان به چالش کشیده شد.

اما مقام های صحت عامه طالبان در غور از بازگشایی دوباره شفاخانه ترک اعتیاد غور تا دو هفته دیگر خبر می‌دهند.

عبدالستار موفق سرپرست ریاست صحت عامه طالبان در غور در این مورد به رادیو آزادی گفت: "در این اواخر دونر پیدا شده و ممکن است که طی هفته های آینده تمامی شفاخانه های کشور زیر پوشش قرار گیرند. به خاطر مراجعین مراحلی را در پیش گرفته‌ایم. موضوعات و مشکلات شفاخانه ها را به دونر ها و وزارت صحت شریک ساخته‌ایم."

اما او گفت که زمان تطبیق این طرح مشخص نیست.

شمار افراد معتاد به مواد مخدر در ولایت غور بین ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.