شکایت افغان‌ها از خرابی سرک‌های فرعی و شاهراه ها

شاهراه کندهار ارزگان

پس از گذشت بیش از هفت ماه از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان مردم و رانندگان وسایط باربری و مسافربری در پایتخت و ولایات انتقاد دارند که بیشتر جاده‌ها تخریب شده و کار ساخت برخی از سرک ها نا تکمیل مانده است.

منصور باشنده کابل است. او می‌گوید بیشتر جاده‌های کابل به اثر ریزش برف و باران زمستان گذشته تخریب شده و نیاز به بازسازی دارند: "وضعیت سرک‌های کابل بسیار خراب است بیشتر مناطق سرک‌ها تخریب شده و چقری پیدا کرده است ما زیاد به زحمت استیم پروژه‌های سرک سازی هم کار نمی‌کند."

نوید باشنده دیگر کابل نیز انتقاد دارد و می‌گوید که کار روی برخی پروژه‌های جاده سازی در حکومت پیشین ادامه داشت اما اکنون متوقف شده است: "من باشنده قلعچه کابل استم در زمان جمهوریت کارساخت و ساز جاده کابل –لوگر به شدت ادامه داشت اما حالا نا تکمیل مانده است و بخاطر گرد و خاک سرک‌های نیمه تمام مردم زیاد به زحمت استند"

شاروالی کابل به نگرانی‌های پایتخت نشینان پاسخی دارد و می‌گوید که کار بازسازی جاده‌های کابل از سر گرفته خواهد شد.

نعمت الله بارکزی سخنگوی شاروالی کابل در این مورد به رادیوآزادی گفت: "ما پلان بازسازی بیشتر سرک‌ها را روی دست گرفتیم که از جمله سرک باغ بالا، دهمزنگ الی دهبوری و سرک میدان هوایی و برخی سرک‌های دیگر است که بودجه خاص ندارد از سوی ریاست حفظ و مراقبت شاروالی بازسازی می‌شوند"

اما بیرون از شهرها، خرابی بزرگ‌راه‌ها نیز مردم به ویژه رانندگان را به ستوه آورده است.

شماری از رانندگان وسایط بزرگ مسافربری و باربری می‌گویند که به دلیل خراب بودن شاهراه‌ها ۵ ساعت راه را تا ۹ ساعت می‌پیمایند و وسایط‌شان هم استهلاک می‌شود.

امام جان واسطه باربری دارد و از چندین سال است که در شاهراه‌های مختلف کشور رفت و آمد دارد.

شاهراه کندز تخار

او در صحبت با رادیوآزادی گفت که راننده ها در شاهراه ها با مشکلات زیاد روبرو می شوند: "ما در مسیر شاهراه با مشکلات زیاد روبرو استیم گرد و خاک بسیار زیاد است هم دریور و هم مسافر همه به عذاب استیم."

ابراهیم راننده واسطه مسافربری مسیر کابل –کندز نیز با مشکل مشابه مواجه است: "سرک‌ها بسیارخراب است ما تنها سه ساعت را در تونل سالنگ منزل میزنیم از امارت اسلامی می‌خواهیم که به این مشکل توجه کند."

درگیری های مسلحانه میان نیروهای دفاعی و امنیتی حکومت پیشین و گروه‌های مخالف به شمول طالبان عامل اصلی تخریب زیربناهای افغانستان به شمول جاده‌ها و بزرگ‌راه‌ها شمرده می‌شود.

هرچند پیش از روی کار آمدن حکومت طالبان کار ساخت و ساز جاده ها از سوی برخی شرکت های کوچک و بزرگ در کابل و شاهراه‌های بزرگ به شمول شاهراه‌های حلقوی ادامه داشت. اما شماری می‌گویند که کار ساخت و ساز بیشتر این جاده‌ها اکنون متوقف شده و بر مشکلات مردم و رانندگان افزوده است.

حمیدالله مصباح سخنگوی وزارت فواید عامه حکومت طالبان در باره چگونگی کار بازسازی جاده‌ها به رادیو آزادی گفت: "شاهراه کابل –کندهار‌، کندهار‌-هرات در مجموع ۱۷ کیلومتر است ساخت و ساز آن در برنامه‌های امسال ما شامل است و در مورد سالنگ تا حال چندین نشست برگزار شده و تصمیم به این است که هرچه زود تر کار این شاهراه را هم شروع کنیم."

آقای مصباح افزود که پس از حاکمیت طالبان بخش‌های زیاد از مسیرجاده سالنگ به گونه موقت جغل اندازی شده بود که به اثر ریزش برف و باران‌های زمستان دوباره تخریب شده است.

آقای مصباح گفت در زمینه ساخت و ساز جاده ها از سکتور خصوصی خواهان همکاری شده اند.

او گفت که هرگاه بازرگانان و بخش سکتور خصوصی حاضر به همکاری نشوند، جاده‌های تخریب شده از بودجه حکومت تمویل و بازسازی خواهد شد.

وزارت فواید عامه می‌گوید در کنار این تلاش‌ها در زمستان گذشته بیش از ۴۰ میلیون افغانی را با شرکت ها در بخش بازسازی جاده‌ها قرارداد کرده اند و همچنان قرارداد ۱۷ پروژه جاده‌سازی را نیز با برخی شرکت‌ها به امضا رسانیده است.

با آنکه برای بازسازی جاده‌های افغانستان در حکومت‌های پیشین جامعه جهانی میلیون‌ها دالر را در همکاری با حکومت هزینه می‌کرد اما باز هم انتقادهایی وجود داشتند که این جاده‌ها کم کیفیت و غیرمعیاری ساخته شده و نظارت درست از آن‌ها صورت نمی‌گیرد.