عفو بین‌الملل: جامعه جهانی در صحبت با طالبان حقوق زنان را خط سرخ قرار دهد

آرشیف- هیئت حکومت طالبان در ناروی

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، جهان در صحبت‌های خود با طالبان باید حقوق زنان را خط سرخ خود قرار دهد.

سمیرا حمیدی، کمپاینر این سازمان به رادیو آزادی می‌گوید، جهان باید طالبان را در پیوند به بی‌بهره کردن زنان از تمام حقوق اساسی‌شان در افغانستان حسابده قرار دهد.

خانم حمیدی گفت که سازمان عفو بین‌الملل از وضعیت حقوق بشری زنان و دختران در افغانستان نگران است: "ماه شاهد از بین رفتن تمام حقوق اساسی افغانستان هستیم. طالبان به تعهد‌های خود در پیوند به باز کردن درب مکتب‌ها به روی دختران عمل نکردند، ما به مبارزۀ خود برای حمایت از زنان افغانستان ادامه دادیم تا باشد جامعه جهانی در بحث و مذاکرات خود با طالبان حقوق زنان و دختران را خط سرخ قرار دهند. ما خواهانیم این هستیم که جامعه بین‌المللی طالبان را حسابده قرار دهد."

سازمان عفو بین‌الملل برای حمایت از حقوق زنان در افغانستان در ماه جنوری کارزار سه ماهه‌ای راه اندازی کرد که بر اساس آن ۸۰ هزار امضا از سراسر جهان برای پشتیبانی از زنان و دختران افغانستان جمع‌آوری و به سازمان ملل متحد فرستاده شد.

از سوی دیگر فوزیه کوفی، عضو هیئت مذاکراتی نظام پیشین در مذاکرات دوحه می‌گوید طالبان به تعهداتی که در زمان مذاکرات سپرده بودند، عمل نکردند: "روایتی که جهان ساخته بود، این بود که طالبان تغییر کرده اند، ما در عمل دیدیم که طالبان تغییر نکرده اند و آنهایی که تغییر هم کرده اند نمی‌خواهند از حلقۀ فکری خود بیرون شوند و در حمایت به مردم به ویژه زنان کاری کنند."

فوزیه کوفی

فوزیه کوفی گفت، جهان مصروف جنگ اوکراین است و طالبان با رویکرد تازه، رفت و آمدهای چین، پذیرش نماینده طالبان از سوی روسیه، آنان را در حمایت از بلاک شرق قرار داده است و غرب برخلاف تصوری که داشت گرفتار تناقض در برداشت خود شد، حالا دنیا در دید بزرگتر باید در برابر افغانستان تجدید نظر کند.

از سوی دیگر مسعوده کوهستانی یکی از فعالان حقوق زنان می‌گوید: "با وجودیکه جهان می‌داند طالبان در برخی از کشورهای اروپایی بدون طی مراحل اسناد رفت و برگشت می‌کنند، اما پیشنهاد ما این است که همه مقام‌های طالبان بدون استثنا مورد تحریم قرار گیرند، باید بر سفرهای آنها ممنوعیت وضع و دارایی‌های شان در بیرون از افغانستان منجمد شود، کشورهایی که از آنان به گونۀ حمایت می‌کنند مورد تحریم قرار گیرند. جنایت‌های بشری از سوی طالبان باید از توسط دادگاه بین‌المللی مورد بررسی قرار گیرد."

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در پاسخ به سخنان سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید: "حقوق بشر در افغانستان تأمین است در حدودی که در شریعت و اسلام گفته شده است، اگر کسی برای نظارت هم باشد ما مشکل نداریم، ما به تأمین حقوق بشر متعهد هستیم. رسیدگی به مشکل‌ها روز به روز صورت می‌گیرد. از حقوقی که در جهان مردم از آن برخوردار هستند اینجا نیز مردم از آن برخوردار هستند و ما کدام نگرانی نداریم."

با گذشت هشت ماه از حاکمیت طالبان، زنان از داشتن حق کار در بیشتر نهادهای دولتی بی‌بهره اند، مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته اند و در برخی موارد دیگر نیز محدودیت‌های بر زنان وضع شده که با انتقادهای زیادی در داخل و بیرون از افغانستان مواجه شده است.