افزایش مشکلات زنان بیوه پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان

آرشیف- زنان بیوه در صف برای دریافت کمک ایستاده اند.

بیوه‌های افغانستان به‌دلیل نداشتن پشتوانۀ مالی و کار، در وضعیت دشواری به سر می‌برند.

در بیست سال پسین جنگ از خانواده‌های زیادی قربانی گرفت و کودکان بی شماری را یتیم کرد.

مادران این خانواده‌ها اما با مشارکت در فعالیت‌های مختلف اجتماعی ثابت ساختند که سرپرستان خوبی برای فرزندان شان می‌شوند.

اما حاکمیت طالبان زندگی زنان شاغل را بیشتر از هر قشر دیگر متاثر ساخت.

یک خانم ۳۲ ساله‌ که نمی‌خواهد هویت‌اش فاش شود می‌گویدکه سه سال پیش همسرش را در یک انفجار بمب در محل «حاجی عباس» شهر هرات از دست داد. او سه فرزند دارد، اما بیکار است.

او در حکومت پیشین سرباز پولیس بود، اما با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان او بیکار شده.

این خانم از طالبان می‌خواهد که به زنان اجازه کار بدهند و در کنار آن بسته‌های حمایتی از زنان بیوه را روی دست گیرند: "در و همسایه‌ها برای ما نان می‌دهند و کمک می‌کنند اما حالا خرج و مصارف خیلی بالا رفته قیمتی شده همسایه‌ها هم خدایی آنقدر ندارند که بیایند و فقیرها را کمک کنند. خود شان به نان خود در مانده اند."

آرشیف- در حکومت پیشین افغانستان صدها زن در چوکات اردو و پولیس ایفای وظیفه می‌کردند

مرضیه رحیمی از ترس طالبان با دو فرزندش به ایران فرار کرده است.

مرضیه می‌گوید شوهرش عضو ارتش افغانستان بود و در روزهای سقوط حکومت پیشین به دست طالبان در ولایت کاپیسا ناپدید شد و هیچ اطلاعی از او ندارد.

او می‌گوید که از ترس حملات انتقام جویانه طالبان به ایران فرار کرده و در دیار غربت نیز بیکار است و حیران مانده که چه‌گونه شکم کودکان گرسنه خود را سیر کند: "به ایران هم آمدیم نمی‌توانیم درست زندگی کنیم بسیار مشکل است برای ما. خودم هیچ کاری کرده نمی‌توانم چون دو طفل خرد دارم یک مادرم است که میره کار می‌کند اما او هم کار درست نداره بسیار به مشکلات زندگی می‌کنیم."

پیش از این فیضان احمد کاکر رئیس عمومی پرورشگاه‌های افغانستان به رادیو آزادی گفته که بیش از ۵۰۰ هزار بیوه در افغانستان برای تغذیه اطفال خود و تامین سرپناه برای آنان با چالش‌های اقتصادی بزرگ روبرو هستند: "ما در افغانستان تنها ۲۵۰ هزار کودک یتیم داریم در این میان بیش از ۵۰۰ هزار زنان بیوه اند و نزدیک به چهار میلیون کودکان آسیب‌پذیر اند."

بیشتر در این باره: تاثیر بحران اقتصادی بر زندگی کودکان بی‌سرپرست؛ ۳۴ پرورشگاه در افغانستان مسدود شده اند


ممنوعیت کار زنان در عرصه‌های مختلف نیز بر چالش این زنان افزوده است.

با وجود گذشت بیش از هشت ماه از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته است. بخش عمده از کمک‌های خارجی هم از طریق طالبان توزیع نمی‌شود.

اما با این حال، محمد یونس صدیقی رئیس نشرات وزارت کار و امور اجتماعی حکومت طالبان به رادیو آزادی می‌گوید که در تلاش کمک رسانی به افراد نیازمند به شمول زنان بیوه هستند، اما مشخص نمی‌کند که از کدام بودجه و چگونه زنان بیوه را تحت پوشش قرار می‌دهند.

آقای صدیقی گفت: "در سال جدید نیز ما در پلان داریم که صد هزار خانواده آسیب‌پذیر را تحت پوشش و حمایت خود با همکاری نهادهای کمک‌رسان قرار دهیم که در میان شان زنان آسیب‌پذیر هم شامل می‌باشند."

روی کار آمدن طالبان در قدرت، بحران اقتصادی شدید در افغانستان را رقم زده است. بخش زیادی از کمک‌های خارجی به این کشور متوقف شده است.

سازمان جهانی غذا هشدار داده بود که افغانستان در بدترین شرایط ممکن به سر می‌برد و نزدیک به ۲۳ میلیون نفر در این کشور به مواد غذایی مناسب دسترسی ندارند.