ملل متحد: تعهدات کشورهای کمک کننده با افغانستان، یمن و سوریه پابرجاست

مارتین گریفیتس معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور بشری و هماهنگی کمک‌های عاجل

در آغاز حمله روسیه به اوکراین این نگرانی افزایش یافت که شاید این جنگ و پیامد‌های آن توجه جهت‌های کمک کننده را از افغانستان و دیگر کشورها به خود جلب کند.

مارتین گریفیتس معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور بشری و هماهنگی کمک‌های عاجل در پاسخ به یک سوال به این ارتباط دیروز اطمینان داد که کشورها و سازمان‌های کمک دهنده هنوز هم به حل مشکلات افغانستان و کشورهای دیگر متعهد اند.

او گفت: " تا هنوز تعهدات تمویل کنندگان برای مقابله با بحران‌های افغانستان، یمن و سوریه کاهش نیافته و ما هم امیدواریم که برخی جهت‌های کمک کننده بیشتر کمک کنند ولی امداد گران غربی که پول بیشتر به اوکراین می‌دهند از سخاوت خود با کشورهای دیگر نه کاسته اند. البته تا کنون ما از رسیدن به چنین یک حالت نگرانیم."

آقای گریفیتس افزود که بحران اوکراین بر وضعیت جهانی بی‌تاثیر نیست و شمار کسانی که به قحطی روبرو اند امسال ۲۵ فیصد افزایش خواهد یافت.

وی گفت که ملل متحد و کشورهای کمک دهنده به تلاش‌های خود برای مقابله با بحران‌های مختلف ادامه می‌دهند.

ملل متحد در این اواخر یک گردهمایی بخاطر جلب کمک‌ها به افغانستان دایر کرد ولی مقدار کمک‌های که توقع داشت نتوانست جمع آوری کند.

گزارش‌ها می‌رساند که نصف جمعیت افغانستان با قحطی و گرسنگی دچار اند و ملل متحد هشدار داده است که اگر کمک کافی صورت نگیرد افغانستان با یک بحران بشری روبه‌رو خواهد شد.