صرافان کابل در برابر طرح تازه بانک مرکزی مقاومت می کنند

صرافان سرای شهزاده کابل طرح بانک مرکزی افغانستان را برای ضمانت های پولی٬ غیر عملی می دانند.

شماری از صرافان کابل به طرح بانک مرکزی که از سوی طالبان ارایه شده است٬ واکنش نشان دادند.
بر اساس این طرح، صرافان باید برای کسب جواز کار٬ ۵ میلیون افغانی و شرکت‌های خدمات پولی ۵۰ میلیون افغانی در بانک مرکزی که در کنترول طالبان است٬ به گونهٔ ضمانت بگذارند.
یک تن از صرافان سرای شهزادهٔ که نخواست نام‌اش ذکر شود به رادیو آزادی گفت، با تطبیق و عملی شدن این طرح همه صرافان کارشان را از دست خواهند داد.
"ما نمی توانیم، باید صرافی را مسدود کنیم، اینقدر سرمایه نداریم، سرمایه ما پیش مردم است به مردم قرض دادیم، پول در اختیار نداریم که پنج میلیون و یا ۵۰ میلیون بدهیم"

این در حالی است که حکومت طالبان به تطبیق این طرح تاکید کرده و در صفحه رسمی تویتر طالبان٬ از صرافان و مالکین شرکت های خصوصی خواسته شده است تا این طرح را عملی کنند.
در همین حال، صمیم احمدی، یک صراف دیگر در سرای شهزادهٔ‌ کابل در این مورد به رادیو آزادی گفت که این طرح در حکومت قبلی نیز از سوی صرافان رد شده بود و اکنون نیز برای آنان قابل قبول نیست.
"طرحی را که بانک مرکزی حکومت طالبان برای اتحادیه مطرح کرده قابل قبول صرافان نمی‌باشد، چون برای اخذ جواز خدمات٬ پول بسیار پول گزاف را شرط گذاشتند، تعدادی از صرافان دو یا سه نفر یکجا شدند یک دکان را کرایه گرفته اند و با پول بسیار کم کار می‌کنند، اگر پول خواسته شده را به ضمانت بگذارند٬ کار کرده نمیتوانند."
با این حال حاجی دادگل، معاون اتحادیهٔ صرافان کابل با ارسال یک پیام به رادیو آزادی نگاشته است، طرح تصویب شده بانک مرکزی با شرایط کنونی سازگار نیست و از توان صرافان کابل و ولایت‌ها بالا است.
به گفتۀ او، با تطبیق این طرح جرم و جنایت که ناشی از اجرای فعالیت‌های غیرقانونی می‌باشد٬ افزایش خواهد یافت و در نتیجه قاچاق‌بران منفعت خواهند برد.

اکنون کمیسیون اقتصاد وزارت مالیهٔ حکومت طالبان به بانک مرکزی افغانستان و اتحادیهٔ صرافان وظیفه سپرده تا طرح این بانک برای فعالیت صرافان را یک بار دیگر مرور کنند.